Villanykabrió: teszten a teljesen új és olaszosan cuki elektromos Fiat 500

Ezt olvasta már?

Kerékpárost gázolt halálra egy személykocsi a 33-as főúton

Személygépkocsi és elektromos kerékpáros ütközött Debrecen és Balmazújváros között a 33-as számú főúton szombat délután, a balesetben a kerékpáros meghalt - közölte a...

Mi lesz a rendszámokkal?

Bár az ábécé szerint még bőven van ideje a jelenleg érvényes, három betű három szám alapú rendszám formátumnak, és a forgalomba helyezések száma is...

Újra lesz sportos MG

Az MG még a kínai korszaka előtt szórta tele a kínálatát sportos modellekkel, de az sem igazán mentette meg. Most viszont úgy néz ki,...

Hidrogénes hatótáv-rekordot állított fel a Hyundai

A hidrogénhajtású hatótáv-rekord egy tankkal eddig 778 km volt, ezt javította most meg Brendan Reeves ralipilóta, aki egyetlen tanknyi hidrogénnel 887,5 km-t tett meg....

A retro divathullámot mostanság egyre több autóipari cég igyekszik meglovagolni, hol több, hol kevesebb sikerrel. A Fiat jó lóra tett azzal, hogy 2007-ben piacra dobta újkori 500-as modelljét, mely technikailag ugyan nem különösebben nagy szám, azonban a designját sikerült annyira jól eltalálni, hogy kisebb-nagyobb változtatások mellett mind a mai napig gyártásban van ez a Lengyelországban készülő apróság.

És gyártásban is marad, még pedig modernizált lágyhibrid benzines hajtással. Mellette pedig feltűnt a színen az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új kiadás, jelen tesztalanyunk, az Olaszországban csak és kizárólag elektromos hajtással készülő új 500-as, melyből mi egy nyitható tetejű változatot fogtunk vallatóra az áprilisi télben.

© László Ferenc

Volt előzménye

Az Év Autója 2021 választáson a nemrégiben általunk is letesztelt Toyota Yaris mögött az előkelő második helyen végzett újdonság nem az első olyan 500-as, mely képes teljesen hangtalanul suhanni. Az előző 500-asból ugyanis 2013 és 2019 között gyártottak elektromos változatot, mely amerikai piacos 500e-ből mostanság egyre több bukkan fel a hazai utakon.

Lényeges különbség, hogy míg az 500e egy belsőégésű motorosból átalakított villanyautó volt, addig az új 500-ast már eleve 100 százalékban elektromosnak tervezték. A designt most is nagyon eltalálták az olaszok, ismét kimaxolták a cukiságfaktort.

Új

© László Ferenc

A vonalvezetés nem sokat változott, olyannyira, hogy a gyanútlan szemlélődők első blikkre akár régi 500-asnak is nézhetik az új modellt. Alaposabban szemügyre véve a dolgokat azonban gyorsan kiderül, hogy egy teljesen új típushoz van szerencsénk, melynek karakterét elsősorban az osztott új kerek fényszórók, illetve a nem Fiat, hanem 500-as frontlogó határozza meg.

A 3,62 méteres hossz a hatalmas SUV-ok világában üdítően kicsivé teszi az új 500-ast. Azonban minden relatív, mert az elődmodellnél közel 9 centiméterrel nagyobb lett az újdonság, arról nem is beszélve, hogy a jó öreg Kispolszki 58 centiméterrel kisebb nála.

Új

© László Ferenc

Vendégszeretet

A kilincsek elektromosak, az első ülésekben kiválóan el lehet férni, az azok előrehajtását követően hátul helyet foglalók arcán azonban már nem feltétlenül őszine a mosoly. Nincs mese, ez egy elsősorban városi használatra szánt kisautó, melyben hátul leginkább csak gyerekek férnek el kényelmesen.

A térérzeten sokat javítanak a világos felületek, illetve a tény, hogy a vászontető bármikor gombnyomásra felnyitható. Ilyenkor az automatikus szerkezet hátrafelé szépen összehajtogatja a tetőt: első lépésben csak annyira, hogy a hátsó üvegen még kilássunk, második lépésben pedig teljesen. Hatalmas élmény így a kabriózás, hiszen a napozásba nem rondít bele motorhang, és a természet illatai nem keverednek benzingőzzel.

Új

© László Ferenc

A minőség sokat javult az előző generációhoz képest, olyannyira, hogy például a kijelzők képminőségét egyes luxuskategóriás autók is megirigyelhetik. Az alul enyhén csapott bőrkormány mögötti panel 7 colos, a műszerfal közepén lévő érintésérzékeny társa pedig 10,25 colos felületen vonultat fel ízléses felhasználói felületet. Az ikonok lehetnének picit nagyobbak, illetve furcsa, hogy okostelefont csak állóhelyzetben lehet társítani a rendszerhez.

A tolatókamera képminősége ebben a kategóriában, de még magasabb szinten is csapnivaló szokott lenni, de a Fiat e tekintetben is jeleskedik, és többek közt 360 fokos kamerarendszerről, vezeték nélküli telefontöltőről és ülésfűtésről is gondoskodott.

Új

© László Ferenc

Új

© László Ferenc

Nem baj, hogy gyenge

118 lóerő, ennyit tud az orrban elhelyezett villanymotor, de nincs is szükség többre. Egyrészt azért, mert kisebb dízelmotornyi, 220 Nm-es nyomaték társul hozzá. Másrészt mert nincs váltó, van viszont a gázpedál legkisebb érintésére azonnal reagáló hajtáslánc. Harmadrészt pedig azért, mert a tömeget sikerült villanyautós mércével igen alacsonyan tartani.

A típus tömege 1,3 tonna magasságában mozog akkor, amikor a legtöbb rivális 1,5 tonna magasságában jár. Ráadásul a tömegközéppont a lehető legalacsonyabban található, mert az akkumulátor az utastér alatt rejtőzik. A 9 másodperces 0-100-as gyorsulás nem a sportkocsikat juttatja eszünkbe, a gyakorlatban mégis egész nagyot lép az új 500-as, amelyet sokkal jobban jellemez a tény, miszerint 0-ról 50-re alig 3,1 másodperc alatt katapultál.

Új

© László Ferenc

Nincs túlbonyolítva a kezelés. A Lincoln Navigatoréhoz hasonló P, R, N, D nyomógombokkal kiválasztjuk a kívánt menetirányt, gázt adunk, és amennyiben a megfelelő üzemmódban vagyunk, akkor a fékpedál használatát elfeledve, akár egyedül a gázpedál kezelésével navigálható a kisautó. Ha fogytán a töltés, ott a remek Sherpa mód, mely 80 lóerő alá csökkenti a teljesítményt, 80 km/h a végsebességet és kikapcsol minden felesleges áramfogyasztót.

A kategóriában elsőként itt érhető el Level 2-es önvezetés, ami tapasztalataink semmivel sem butább, mint a nagyobb és drágább modellek hasonló rendszere. Mégis keveset használtuk, mert nem szívesen vontuk meg magunktól a vezetés élményét. Merthogy az új 500-as olyannal is szolgál.

Új

© László Ferenc

Nagy szó, hogy nemcsak a sűrű városi forgalomban történő cikázás és az egyszerű parkolás miatt, hanem akár a hagyományos értelemben vett vezetési élmény miatt is szerethető autót sodort felénk 2021. A jó minőségű szerpentineken azonnal érezni a relatíve alacsony tömeg, a jó tömegeloszlás és a korrekt futómű előnyeit, a kanyartempót meglepően nagyra lehet venni. Alattomos viselkedésnek nyoma sincs.

Ennél jobb elektromos kisautós vezetési élménnyel egyedül csak a Mini Cooper SE szolgál, köszönhetően egyrészt a jelentősen nagyobb, 184 lóerős teljesítménynek, illetve az alacsonyabb üléspozíciónak. A magas üléshelyzet ismerős lehet az előző 500-asból, ezzel sajnos nem lehet mit kezdeni, abban pedig egyelőre csak reménykedni tudunk, hogy egyszer talán majd egy még izgalmasabb Abarth tuningváltozat is érkezik az elektromos modellből.

Új

© László Ferenc

Új

© László Ferenc

Mi van még?

Az energiát egy bruttó 42 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja, melynek nettó 37 kWh-ja a gyári adatok szerint 300-320 kilométeres hatótávolságot biztosít. Ez persze nem igazán a realitás talaján mozog, viszont a 250 kilométeres érték még fűtés mellett is simán hozható.

Normál otthoni körülmények mellett körülbelül 20 óra egy teljes töltés, ami 7,4 kW-os teljesítmény mellett 6 órára szelidíthető. AC-fronton 11 kW jelenti a plafont, ha pedig DC-villámtöltőhöz van szerencsénk, akkor 85 kW-os maximális teljesítmény mellett akár 35 perc alatt megoldható egy 80 százalékra történő feltöltés. Sőt, 5 perc alatt akár 50 kilométeres hatótáv is nyerhető.

Új

© László Ferenc

A 95 lóerős alapmodell bruttó 23,8, nettó 21,3 kapacitású telepe elvileg 180 kilométeres, a gyakorlatban pedig vélhetően 140-150 kilométeres hatótávval kecsegtet. Ez esetben a 0-100-as gyorsulás csak 0,5 másodperccel tart tovább, a végsebesség pedig 15 km/h-val szerényebb.

A csomagtartó mindössze 185 literes, ráadásul ebből még a töltőkábel is kiharap magának egy kevés teret. Érdekesség, hogy egy 3+1 ajtós változat is elérhető, melynek jobb oldalán szekrényajtó-szerűen nyitható szét egy kisebb és egy nagyobb ajtó.

Új

© László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : egyedi design, jó minőségérzet, remek vezetési élmény, korrekt hatótáv, gyorstöltési lehetőség, relatíve alacsony tömeg.

: a hátulra nehéz beszállni és kevés a hely, kicsi csomagtartó, az infotainment rendszeren lehetne még javítani, magas ár.

Adott egy elsősorban városi használatra, illetve második autónak szánt kiskocsi, melynek bájosan retro a külseje, modern a belseje, hangtalanul és károsanyag-kibocsátás nélkül suhan, jó vezetni és adott esetben még a teteje is lenyitható. Kapásból rávághatjuk, hogy a siker garantált, de egy kényes témáról, az árról még nem beszéltünk.

Nos, legolcsóbban 8 millió forint ellenében lehet új elektromos Fiat 500-asunk, az erősebb és nagyobb aksis változat alapára pedig 10 millió forint. A jól felszerelt nyitható tetejű kivitel 12,7 millió forinton nyit, a tesztautó ára 13,3 millió forint. Hatalmas összegek ezek egy alig több mint 3,6 méteres kisautó esetében.

Sovány vigasz, hogy a konkurencia sem olcsó. A Mini Cooper SE és a Honda e is 11 millió forinttól indul, de ezek kicsit nagyobb és erősebb, ám szerényebb hatótávú villanyautók.

Új

© László Ferenc

© László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

- Advertisement -
- Advertisement -

Legfrissebb a témában

Alvó sofőr balesetéről készült videó az M4-esen

A Magyar Közút kamerája rögzített egy autópályán nem ritka, mégis ijesztően nagy baleset hétfőn. A most megosztott felvételen tanúk elmondása alapján egy alvó sofőr...

Hokedli: Egy főzelékes, aki mindenkivel megszeretteti a kelkáposztát

Cukormentes Nem kell sokat hozzáfűzni Ezután már gyerekjáték lesz bármilyen húspogácsa! ...

Mindent vitt az egyik új tortareceptünk – ezeket szerettétek múlt héten

Tele rosttal, káliummal, kálciummal, magnéziummal és teljes értékű fehérjével Megúszós sütik Klasszikus tészta,...

7 nap 7 süti: könnyű, joghurtos sütik a hét minden napjára

Cukormentes Nem kell sokat hozzáfűzni Ezután már gyerekjáték lesz bármilyen húspogácsa! ...

7 nap 7 recept: variációk spenótra és rukkolára

Cukormentes Nem kell sokat hozzáfűzni Ezután már gyerekjáték lesz bármilyen húspogácsa! ...
- Advertisement -

Még több hasonló cikk a témában

- Advertisement -