Váratlan fejlemény miatt fenyegeti csőd a Dunaferrt

Ezt olvasta már?

A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

A Portfolio értesülései szerint akár már a héten leállhat a nyersvas és acéltermelés a Dunaferrben, ha a MÁV vágányzára továbbra is megakadályozza, hogy a vállalatnak szánt nyersanyagokat tartalmazó vasúti kocsik Záhony térségéből továbbhaladjanak Dunaújvárosba. Egy, a logisztika és szállítmányozás területén dolgozó szakember elmondása szerint

ez egyet jelenthet a Dunaferr csődjével.

Mi is történt?

A Dunaferrnek szánt vasérc tartalmú alapanyagokat Záhony térségében két telephelyen, iparvágányon tárolják. Innen kerül át az érc a nyersanyagszállító vagonokba, hogy továbbszállítsák a dunaújvárosi gyárba. Úgy tudjuk, hogy az érintett iparvágányoknál a MÁV a múlt hét végén vágányzárat rendelt el és közölte, hogy hétfőtől karbantartási munkálatokba kezd. Ennek következtében a nyersanyagot már hétfőtől nem lehetett továbbszállítani, beragadt az iparvágányokra, így ellehetetlenülhet a Dunaferr alapanyag-ellátása.

A vágányzárral kapcsolatban megkerestük a MÁV Zrt-t. Az iránt érdeklődtünk, hogy meg tudják-e erősíteni a Dunaferr – vágányzár miatt kialakult – problémáját, előzetesen felvették-e a kapcsolatot a vasmű vezetésével a helyzet rendezése céljából, azóta történt-e bármilyen előrelépés az ügyben és hogy meddig tarthat ez a helyzet. Amint kapunk válaszokat kérdéseinkre, frissítjük cikkünket.

Pár napos szünet miért okoz ekkora gondot?

Sokakban merülhet fel a kérdés, hogy egy első ránézésre jelentéktelennek tűnő vasúti karbantartás miért veszélyezteti egyáltalán egy cég jövőjét. Ennek megértéséhez két kulcs fogalommal kell tisztában lenni: 

  • just in time és
  • nyersvasgyártás (nagyolvasztók/kohók).

A Dunaferr logisztikai rendszere jelenleg „just in time” módban működik, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a gyártáshoz szükséges alapanyag a megfelelő időpontban, megfelelő mennyiségben és minőségben áll rendelkezésre, a felhasználás helyén (megtakarítva a készletek raktározásának költségét). Ha ez az ellátási rendszer sérül (például későbbi szállítás miatt), akkor a lánc későbbi elemei kezdhetnek el akadozni. 

A dunaújvárosi vasmű esetében a vágányzár oda vezethet, hogy az Ukrajnán át, a FÁK-országokból érkező, de elmaradó alapanyag-szállítás miatt a Dunaferr kénytelen lesz leállítani a két nagyolvasztóját (folyékony fázis az acéltermelésben), amely tragikus következményekkel járhat. A kohók újraindítása ugyanis – a technológia adottságaiból fakadóan – olyan tetemes költségekkel jár, melyet a vállalat jelen (lentebb részletezett kifeszített likviditási) helyzetében nem tudna fedezni, a technológia pedig nem tesz lehetővé egyéb áthidaló megoldás alkalmazását.

A tét tehát most nem a termelés csúszása, hanem az, hogy leáll-e a termelés vállalatnál.

Nyersvasgyártás a társaságnál

A Dunaferr honlapján elérhető információk szerint a nyersvas vasércekből tűzi úton előállított, általában 4-5 % karbontartalmú és egyéb elemeket is tartalmazó ferrum alapú ötvözet. Közbenső termék, amely az acélgyártás alapanyaga. Az ércek beszerzése importból főként orosz, ukrán forrásból történik. Az ércek kohósítása 2 db nagyolvasztóval valósul meg. Az I.sz. kohót 1954-ben, a II.sz. kohót 1957-ben adták át. Ezt követően számos alkalommal újították fel a berendezéseket, az I. számú kohót 2014-ben, a II. számút pedig 2016-ban. Az ISD DUNAFERR 1,3 millió tonna nyervasgyártó kapacitással rendelkezik.

Mit mond a vállalat?

A Portfolio értesülését a Dunaferr vezetősége nem kívánta kommentálni, annyit azonban megjegyeztek, hogy

bíznak abban, hogy az ügyben a magyar állam közben fog járni,

hiszen a társaságcsoportnál foglalkoztatott munkavállalókkal és a Dunaferrel együtt dolgozó alvállalkozói hálózaton keresztül, akár 30 ezer ember munkahelye is veszélybe kerülhet”.

Az első csapolás a dunaújvárosi ISD Dunaferr átépített nagyolvasztójában 2016. július 25-én.

A legrosszabbkor érkezik a váratlan fejlemény

Az akut ellátási problémából fakadó veszélyt csak fokozza a társaság rendkívül komor idei éve és teljesítménye. Két hete ugyanis a Dunaferr vezetője, Evgeny Tankhilevich a dolgozóknak küldött levelében jelentette be, hogy „az elmúlt időszak alacsony termelési szintje okán mára rendkívül nehéz, kritikus pénzügyi helyzetbe került a társaság”. A vállalat súlyos likviditási válságára utalhat, hogy a cégvezetés döntésének értelmében az október 10-i fizetésnapig az esedékes szeptemberi munkabért és minden egyéb juttatást csak ütemezetten tudta kifizetni a munkavállalóknak. Vagyis nettó 200 ezer forint összegig fizette ki a bér első részletét a munkáltató. A szakszervezetek erre válaszul múlt héten tüntetést szerveztek, az orosz nagykövetség előtt rendezett demonstráción a bérek kifizetéséért és az új kollektív szerződésért tüntettek. Itt elhangzott, hogy féltik a jövőjüket, mert az elmúlt időszakban olyan folyamatok indultak el, amelyek érzésük szerint rossz irányba fordítják Magyarország egyetlen acélgyárának szekerét. Molnár László, a Dunaferr Vasas elnöke itt úgy fogalmazott: a gyár haldoklik, de nem életképtelensége miatt, hiszen vannak megrendelések, jók az eladási árak, hanem a felelős tulajdonosok hiánya miatt, akiknek a segítségét kérte.

A Dunaferr válsága évek óta tart (ezzel több cikkünkben is részletesen foglalkoztunk), és alapvetően határozza meg működését a rendkívül ciklikus (válságokra általában érzékenyen reagáló) acélipar helyzete. A szektornak pedig nyilván nem kedvezett a koronavírus miatt kialakult válság és recessziós környezet, az ipari termelés ezzel együtt járó csökkenése (alacsony kapacitáskihasználtság, magas költségek, komor foglalkoztatási kilátások).

A negatív környezet okozta kihívásokat pedig csak fokozza a társaság egyedi helyzete.

A társaságcsoport helyzetét azért szokta kiemelt figyelem övezni, mivel a térség meghatározó foglalkoztatója. Dunaújváros legnagyobb munkáltatójáról van szó, mivel 4500 alkalmazottja van, valamint az elmúlt időszakban egyre több munkavállaló lett kiszervezett. Ezért rendszeresen előkerül ilyen helyzetekben az a tételmondat, hogy „ha él a gyár, él a város”.

Címlapkép: Üstkocsikból álló szerelvény közlekedik az ISD Dunaferr Zrt. nagyolvasztójához, Dunaújvárosban 2012. május 4-én. Forrás: MTI Fotó/Máthé Zoltán

Legfrissebb a témában

Booking.com

Még több hasonló cikk a témában