
A Koenigsegg Jeskónak nemcsak a hajtáslánca és a menetdinamikája, hanem a műszerfala is igen különleges.
A Koenigsegg a tavalyi Genfi Autószalonon tárta először a nagyközönség elé a cégalapító Christian von Koenigsegg édesapja után Jesko névre keresztelt hipersportkocsit. A 480 km/h végsebességű Koenigsegg Jeskót a rendezvényen sikerült körbejárnunk, így az utasterébe is bepillantottunk:
© László Ferenc
A műszerfalról most friss fotókat és információkat hozott nyilvánosságra a svéd manufaktúra. Mint kiderült, a kormány mögötti digitális műszeregység egy 108×64,8 milliméter méretű és 5 colos képátlójú kijelzőt vonultat fel.
© Koenigsegg
A SmartCluster névre keresztelt egység nem fix beépítésű, hanem együtt forog a kormánnyal, és ennek megfelelően a rajta megjelenő vizuális tartalmak is automatikusan hozzá igazodnak a kormány aktuális állásszögéhez.
© Koenigsegg
A Jesko 5 literes lökettérfogatú, alig 189 kilogramm tömegű biturbó V8-as benzinmotorja 1600 lóerős teljesítményt képes leadni, legnagyobb nyomatéka pedig 1500 Nm. Ehhez E85-öt kell tankolni a kocsiba, normál benzinnel „csak” 1280 lóerőt kapunk. Érdekesség, hogy az erőforrás egészen 8500-ig forgatható.
Vadonatúj fejlesztés a „Light Speed” nevet kapott kilencfokozatú automataváltó, melyel minden korábbinál gyorsabban lehet váltani. Például hetedikből akár rögtön negyedikbe.
© László Ferenc
A teljesen felszerelve mintegy 1,2 milliárd forintba kerülő Koenigsegg Jesko tömege mindössze 1320 kilogramm. A bumeráng formájú szárny 275 km/h sebességnél 1 tonnányi leszorítóerőt produkál, vagyis 40 százalékkal többet, mint a korábbi Agera RS modell, ami egyébként a közelmúltban 458 km/h-val lett a világ leggyorsabb sorozatgyártású autója.
A Jeskóból idén tavasszal érkezett egy még komolyabb változat, a Jesko Absolut, melynek végsebességét 530 km/h-ra becsli a gyártó, és azt ígéri, hogy ennél már nem lesz gyorsabb modellje. Hazánkban jelenleg egyébként minimum egy Koenigsegg található, mely kocsiba a közelmúltban sikerült is beülnünk.
© László Ferenc
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.