Két légi katasztrófa, amely megváltoztatta a repülést

Ezt olvasta már?

Elütött egy kislányt egy gumicsónak, amit egy jetski húzott – videó

Az alábbi videót a Thaiföld déli részén lévő Phetchaburi strandján készítették, ahol balesetet okozott egy jetskis. Az utána húzott gumicsónak ugyanis elütött egy 8...

Visszaküldött egy ellopott római márványdarabot egy amerikai turista

Visszaküldött Rómába egy ókori márványdarabot egy amerikai nő, amelyet három évvel ezelőtt lopott el egy ott töltött vakáció alatt. A Római Nemzeti Múzeumba elküldött kődarab...

Meglepő dolgot tett egy beluga a medencéjét tisztító búvárral – videó

Az alábbi videót a Kína keleti részében lévő Huai'an akváriumában készítették, ahol épp egy alkalmazott takarította a belugák medencéjét. Az egyik játékos állat azonban...

Azonosították a nőt, aki a dohai repülőtér vécéjében hagyta újszülöttjét

A katari hatóságok azonosították azt a nőt, aki a feltételezések szerint a dohai repülőtér vécéjében szülte meg gyermekét, majd otthagyta őt. Miután a csecsemőt...

346 ember halála kellett ahhoz, hogy fény derüljön az amerikai repülőgépgyártó és az engedélyező hatóság mulasztásaira. A Boeing azóta sem heverte ki a 737 MAX típusú gépek kényszerű leállítását.

2018. október 19-én furcsa baleset történt Indonéziában. A Lion Air 610-es belföldi járata a főváros, Jakarta repülőteréről indult Pangkal Pinangba a fedélzetén 181 utassal és a nyolcfős személyzettel. A légitársaság egy vadonatúj Boeing 737 MAX 8 típusú géppel akarta megtenni ezt a távot, amelyet mindössze 3 hónapja állítottak forgalomba, ám a repülő 13 perccel a felszállás után a Jáva-tengerbe zuhant. A katasztrófát senki nem élte túl.

A Lion Air gépének maradványai után kutatnakForrás: AFP/Sputnik/Sora Socha

Pár hónappal később egy kísértetiesen hasonló baleset történt ugyanezzel a típussal. Az Ethiopian Airlines 302-es járata 2019. március 10-én Etiópia fővárosából, Addisz-Abebából indult a kenyai Nairobiba a fedélzetén 149 utassal és nyolcfős személyzettel. A mindössze négy hónapos repülőgép hat perccel a felszállás után csapódott a földbe, megölve minden utasát.

Az Ethiopian Airlines gépének roncsaiForrás: AFP/Tony Karumba

Az összesen 346 ember halálát okozó balesetekben nemcsak a repülők típusa és az volt a közös, hogy alig pár hónapos gépekkel történt, hanem hogy a lezuhanásuk előtt irányíthatatlanokká váltak. Az utolsó percek hangfelvételei alapján a pilóták az ellen küzdöttek, hogy valahogy felemeljék a repülő orrát, amelyet az automata vezérlőrendszer (MCAS) lefelé nyomott. Utóbbinak egyébként épp az lett volna a feladata, hogy a vízszintes vezérsíkok állásszögét változtatva veszélyhelyzetben elkerülje a gép az átesést, csakhogy mindkét esetben hibás jelzést kapott a rendszer, amit utólag nem lehetett korrigálni.

Már a tervezésnél gondok voltak

A Boeing 737 MAX 8 modell először 2016 januárjában emelkedett a levegőbe, és 2017-ben került szolgálatba. Ez volt a 737-es család legújabb generációja, amelyhez az amerikai gyár nagy reményeket fűzött. Jöttek is a megrendelések szépen: 2019 februárjára már 376 darabot gyártottak le belőle. Noha már a Lion Air katasztrófája után felmerült a gyanú, hogy a balesetet tervezési hiba okozta, az amerikai légügyi hatóság (FAA) pedig kérte a Boeinget, hogy azt javítsa ki, a forgalomban lévő gépeket csak az Ethiopian tragédiája után kényszerítették földre.

A Southwest Airlines parkolásra kényszerített Boeing 737 MAX gépeiForrás: AFP/Mark Ralston

A vizsgálatok során kiderült, hogy a tervezési hibával tisztában volt a Boeing vezetése, de a munkatársak figyelmeztetése ellenére nem tett semmit a kijavítására. Az ügyben azonban az ellenőrző, jóváhagyó hatóság felelőssége is felvethető, hiszen az FAA egyre több ilyen dolgot a Boeing mérnökeivel véleményeztetett. A folyamatot folyamatosan sürgették, a biztonsági szempontok így háttérbe szorultak.

A Boeing azonban hatalmas árat fizetett mindezért. A légitársaságok több rendelést mondtak le a katasztrófák után, mint amennyit ez idő alatt a társaság gyártott. A cég üzemi eredménye a 2018-as 4,1 milliárd dollár nyereségből tavaly 2,2 milliárd dollár veszteségbe fordult. A Boeing azóta kijavította a szoftveres hibákat, így az MCAS most már több beérkező adat alapján küld jelzést, amelyet a pilóták ellensúlyozni tudnak, de kérdés, hogy az mikor hagyja jóvá az FAA. Elképzelhető, hogy csak jövőre.

Tesztelik egy Boeing 737 MAX 7 frissített MCAS rendszerétForrás: AFP/Paul Weatherman

Amint látható, a két tragédiának messzire mutató következményei voltak. Kiderült, hogy a biztonsági előírásokat, a sokszor időigényes eljárásokat, csak ideig-óráig tudják felülírni az üzleti érdekek. Bár a Boeing nem ment csődbe, globális versenytársa, az Airbus most komoly lépéselőnyre tett szert. Kiderült az is, hogy az emberi hibákat ezúttal nem a pilótafülkében követték el, noha az áldozatokat és szeretteiket ez már nem vigasztalja.

- Advertisement -
- Advertisement -

Legfrissebb a témában

Novemberi ködben néztük meg a várat, ahol Szondi György hősi halált halt

Reggeli vagy akár egész napos ködfoltok, hidegpárna, helyenként még színes, de egyre kopárabb erdő, bokáig gázolás az avarban, egyre metszőbb hideg a kora reggeli...

Kerülj karácsonyi hangulatba! Adventi pop-up pékség és boltocska nyílt a Bartókon

Kapor és túró párosa pihe-puha tésztába zárva Húsos kaják Pakolj egymásra minden jót!...

Pasta Head: frissen gyúrt tészták, ütős olasz szószok | Street Kitchen

Nem bírod a tojáskrémet? Ezt te is imádni fogod! Green Kitchen Csicsóka még...

Itt a MEGÚSZÓS KAJÁK 2 unboxing!

Green Kitchen A káposzta újjászületése Karácsony A brownie lelke ezesetben a...

Az ország egyetlen citromfarmján jártunk | Street Kitchen

Karácsony Fullos csokitorta banánnal megspékelve! Green Kitchen Egy tartalmasabb ebéd vagy...
- Advertisement -

Még több hasonló cikk a témában

- Advertisement -