Rendszeresen bealszik evés után? Ne tegye!

Ezt olvasta már?

Vannak, akik esküsznek a nappali szunyókálás jótékony hatásaira, sőt azt mondják, az nem is ember, aki a hétvégi ebéd után nem a kanapén landol. Amellett, hogy az evés utáni vízszintes helyzetű pihenés növeli az úszógumik előfordulásának esélyét, komoly egészségi problémákat is jelezhet, persze csak akkor, ha rendszeresen élünk vele.

Húsz éve már tudták

Egy 2002-es tanulmány összefüggést talált a nappali alvás, a magas vérnyomás és a sztrók között. Az akkori eredmények alapján a reggeli ébredés után és a délutáni alvást követően nő meg a vérnyomásos, szív- és érrendszeri betegségek kockázata. 

Ezek a megállapítások most megerősítést nyertek a brit Biobank új vizsgálata alapján. 2006-ban és 2010-ben több mint 500 000, 40 és 69 év közötti brit lakos alvási szokásait és betegségeiket vizsgálták. Majd 2010 és 2019 között is végeztek egy átfogó vizsgálatot szintén a Biobank résztvevőivel nappali pihenési szokásaikkal kapcsolatban, de mindenkit kizártak, aki korábban magas vérnyomással küzdött, vagy átesett már sztrókon. Így 358 451 személy egészségi adatait használták fel a tanulmányban.

Kik a legnagyobb mormoták?

A nagy vizsgálati minta érdekes eredményeket hozott: a nappali fényben leggyakrabban szunyókáló férfiak a dohányos, alkoholt is rendszeresen fogyasztó, alacsonyabb iskolai végzettségű, csekélyebb jövedelmű, horkoló és éjszaka forgolódó alanyok voltak. Náluk 24 százalékkal magasabb volt a sztrók és 12 százalékkal a magas vérnyomás kockázata, mint a ritkán vagy soha nem sziesztázóknál. Ez a rizikó tovább növekedett a 60 év alattiak esetében, akiknél a magas vérnyomás kockázata 20 százalék volt, szemben a 60 év felettiek 10 százalékával.

A felmérés azt is kimutatta, hogy ha a szunyókálás egyre gyakoribbá válik, akkor 40 százalékkal nő a magas vérnyomás előfordulásának esélye, de a kutatók hipotézise szerint a szieszta iránti vágy és a magas vérnyomás is ugyanannak az alapbetegségnek a jele lehet, és nem egyik okozza a másikat.

Michael Grandner, az Arizonai Egyetem alvásszakértője és klinikai pszichológusa – aki egyébként nem vett részt az új tanulmányban  kifejtette:

Sokan éjszaka nem tudják magukat kialudni, ez rontja az egészségi állapotukat, de sajnos a nappali pihenés nem alkalmas ennek pótlására. Ez a brit tanulmány azt igazolja, hogy a nagy mennyiségű nappali alvás a szív- és egyéb betegségek fokozott kockázatával jár.

A 20 évvel ezelőtti megállapítások tehát most is érvényesnek bizonyultak: a vérnyomás megemelkedhet a nappali szunyókálás után, ami hozzájárulhat a sztrók fokozott kockázatához.

Úgyhogy csak csínján bánjunk a sziesztázással, inkább próbáljuk magunkat éjszaka kipihenni.

(Borítókép: Kevin Frayer / Getty Images)

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában