Ha ezt meglátod, rögtön vékonyabban kened a vajaskenyeret: felrobbant a margarin és a kenyér ára is

Ezt olvasta már?

Magyar infláció: tovább, tovább, tovább…

A májusi 10,7% is több mint húszéves csúcsot jelentett a magyar inflációban, majd onnan júniusban még tovább emelkedett a ráta 11,7%-ra, ami már közel negyedszázados csúcsot jelent, utoljára 1998 októberében volt ennél magasabb az áremelkedés üteme.

A még rosszabb hír, hogy a maginfláció a májusi 12,2%-ról 13,8%-ra emelkedett, ami azt jelzi, hogy nagyon erősek az inflációs alapfolyamatok. Ez pedig azzal fenyeget, hogy tartósan magas marad az áremelkedés jelenlegi üteme. Van már olyan elemzői prognózis, mely szerint még 2023 végén is 10% felett lehet az infláció. Persze sok a bizonytalanság ebben a képletben, elsősorban a forint árfolyamának alakulása, illetve az árstopok sorsa október után.

A legnagyobb ütemben továbbra is az élelmiszerek drágulnak, már 22 százalék felett volt az áremelkedés júniusban. Mellette viszont a tartós fogyasztási cikkek árában már megjelenhetett a gyenge forint hatása, részben emiatt lehetett 12,4%-os az áremelkedés.

Minek az ára szállt el a legjobban?

Rendszeresen elkészítjük a legnagyobb áremelkedést mutató termékek és szolgáltatások toplistáját a friss inflációs adat kapcsán. Most is elkészítettük az összeállítást, nem meglepő, hogy

szinte csak élelmiszerek vannak az első helyeken, elvétve tudott más termék vagy szolgáltatás beférkőzni.

Egy év alatt a tejes margarin ára 70 százalékkal emelkedett, ezzel messze a legnagyobb drágulást produkálta. Ez is azt mutatja, hogy hiába vezetettbe árstopot a 2,8 százalékos UHT-tejre a kormány, az egyes tejtermékek árába begyűrűzött a világpiaci tendencia. Ugyanez igaz a sajt, a tejföl és a vaj árára is.

Látható, hogy az utóbbi egy év drágulásában az élelmiszerek mellé csak a csempe tudott csatlakozni, de rögtön a toplista második helyére ugrott 66,7%-os áremelkedéssel. Az már hosszabb ideje megfigyelhető, hogy átlagon felüli mértékben emelkedik a felújítás, illetve az ahhoz kapcsolódó termékek ára. Ebben szerepe van a kormány által nyújtott lakásfelújítási támogatásnak.

Természetesen nem szeretnénk csak az áremelkedéseken „lovagolni”, a probléma az, hogy árcsökkenésre nem nagyon találni példát, legfeljebb olyat kirívó eseteket, mint a közösségi közlekedés vagy az állatkerti belépő.

Nagyon hasonló a helyzet, ha az elmúlt fél év áremelkedését vizsgáljuk, tavaly december óta is a margarin és a csempe ára emelkedett a legnagyobb mértékben a KSH adatbázisa alapján. A csirkemell árának befagyasztása mellett a csirkecomb, a bontott csirke és a csirkeszárny ára is a legnagyobb emelkedések között van. Ez azt jelzi, hogy egyrészt az árstop csak arra a néhány termékre tud hatással lenni, melyeknél bevezették, másrészt viszont jelzi az árstop szükségességét, hiszen anélkül a csirkemell is hasonló drágulást mutatott volna.

Ha még rövidebb időszakot nézünk, akkor májushoz képest egy hónap alatt majdnem 20 százalékkal emelkedett a citrom ára a hazai üzletekben, bár a gyümölcs esetében ebben a szezonalitás is szerepet játszhatott. Ugyanígy a hagyma, a burgonya vagy a szálloda esetében sem lehet messzemenő következtetéseket levonni egy hónap adataiból.

Címlapkép: Getty Images

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában