Elindult a harc az emberekért: már ingyenebéd is van!

Ezt olvasta már?

Olyan gyorsan állt talpra a magyar gazdaság a koronavírus-válságból, hogy újra súlyos munkaerőhiány alakult ki. Az építőipartól a mezőgazdaságon és a vendéglátáson át a logisztikai ágazatig a gazdaság szinte minden területén egyre súlyosabb fizikai dolgozók hiánya. A vállalatoknak gyakran már nemcsak a bővüléshez, hanem az addigi termelés szinten tartásához is rendkívül kreatív megoldásokra van szükségük a toborzási technikáktól a munkaidőbeosztás kialakításán át a béren kívüli juttatások rendszerének megtervezéséig. Nincs más választásuk, hiszen a fluktuáció alacsonyan tartása most mindennél fontosabb számukra.

Az erőátviteli technológiákat fejlesztő és gyártó Vitesco Technologies debreceni üzemében fokozatosan nő a kékgalléros munkavállalók száma. A foglalkoztatottak létszáma 2021 végére eléri a 450 főt, a most induló gyárbővítést követően pedig ez a szám 2025-re megduplázódhat. „A fehér- és kékgalléros kollégák aránya jelenleg 50-50%, ami a gyártás felfutásával és a további fejlesztésekkel a közeljövőben 70%-ra nő. Közülük is a technikusok kerülnek majd előtérbe” – mondta a Portfolio-nak Makray Réka, a cég HR vezetője.

A kékgallérosok bevonzását náluk toborzási szisztéma segíti. Ennek része a belső ajánlási rendszer, a folyamatos kapcsolattartás és a konzekvens visszajelzés mind sikeres, mind sikertelen álláspályázat esetén. A bekerülést követően elméleti és gyakorlati képzések, személyes mentorok segítik a betanulást. Ennek egyik központi eleme a dojo.

Ebben a gyár kicsinyített másolataként megépített gyakorlótérben kobotok (együttműködő robotok) segítségével sajátítható el az adott munkafázis és a megfelelő kézmozdulatok.

Ide a későbbiek folyamán is van lehetőség visszatérni és gyakorolni. Ez a kobot állomás arról is szól, hogy az alkalmazottak bizalmát növeljék a robotokkal szemben, amelyekkel a termelési folyamatokban együtt dolgoznak.

„Vannak persze munkavállalók, akik inkább váltanak, ha máshol kevesebb műszakot kell vállalni, de ez a munkabérben kevésbé látszik meg. Bizonyos területeken a megrendelésekhez igazított új, 12 órás műszak bevezetése is okozott problémát, fluktuációt” – mondta Makray Réka. Szerinte észrevehető az is, hogy

felértékelődött az otthon töltött idő, és a munka-magánélet egyensúly a kékgalléros munkavállalóknak is fontosabbá vált.

Emellett az utazási távolság meghatározó még a munkahelyváltásoknál. Ezzel együtt is jóval az országos átlag alatt tartják a fluktuációt.

A toborzáshoz több csatornát is használ a Vitesco. Az utóbbi időben a nyomtatott sajtóról egyértelműen átkerült a hangsúly az online platformokra, emellett ismét kiemelt toborzási felületeknek bizonyulnak a közterületek és a közlekedési eszközök hirdetési felületei. Utóbbiak hatását kifejezetten érzik a jelentkezések számának megugrásában. Ők körülbelül 70 kilométeres körzetben igyekeznek bevonzani a szakképzett kékgallérosokat, ezt a törekvést támogatja majd hamarosan induló vállalati buszjáratuk is.

Hasonló problémákkal szembesül a szegedi Florin Zrt. is, amely a hazai háztartásvegyipari és kozmetikai ágazatban tevékenykedik. Náluk az a gyakorlat, hogy a dolgozókat folyamatosan rotálják az egyes gyártósorok, gyártóhelyek között. Így el tudják érni, hogy a termelés hullámzásához rugalmasan tudnak igazodni a dolgozók átcsoportosításával, hiszen mindenki több folyamatot, gyártósort is ismer, ezért szükség esetén nem jelent gondot számára a váltás. Sőt, a Florinnál

a fehérgalléros dolgozóknak is rendszeresen dolgozniuk kell egy-egy napot a termelésben. A kollégák így jobban megismerhetik a cég működésének egészét.

Barta Attila cégvezető szerint a fizetés vagy a műszakszám mellett a munkakörülmények, a munkahelyi közérzet, a megbecsülés is szerepet játszik abban, hogy valaki meddig marad egy cégnél. Az elégedett dolgozó ráadásul a legjobb hirdetés, hiszen jóhírét viszi a gyárnak – ahogyan ez fordítva is igaz. Márpedig a Florin alapvetően Szegeden és a környező településeken élők között talál új munkatársakra, különösen kékgalléros dolgozókra, akik az ismerőseiknél hamar „leinformálhatják” a céget.

Mindezek azonban természetesen nem helyettesíthetik a fizetésen túli juttatásokat. Ezek tervezésekor fontos figyelembe venni a kékgalléros kollégák anyagi és élethelyzetét. A járvány kitörése után például a Florinnál nemcsak arra kellett figyelni, hogy legyen elég dolgozójuk, hanem arra is, hogy ne betegedjenek meg. Ezért a cég egy, a járvány miatt éppen kényszerűségből bezáró szegedi étterem stábjával megszervezte a dolgozóknak a napi háromszori ingyenes étkezés lehetőségét, és ezen felül is ingyenesen adott például vitaminokat, táplálékkiegészítőket a munkatársaknak.

Az ingyenes munkahelyi étkezés lehetőségét pedig a járvány csillapultával is fenntartották.

Más iparágakat sem hagy érintetlenül a munkaerőhiány. A JCDecaux Hungary-nél jelenleg a meglévő pozíciók mintegy 10 százaléka betöltetlen, ezek több mint fele fizikai munkakör. “Szinte folyamatosan keressük a plakátkihelyezőket, de komoly kihívást jelent a karbantartók toborzása is” – mondta a Portfolio-nak Navratil Zsuzsa, az outdoor reklámok kihelyezésével foglalkozó vállalat HR-vezetője. A JCDecaux elsősorban a szállítmányozás, a logisztika, az építőipar és a vendéglátás területével versenyez a munkavállalókért. Ahol azonban a jelölt csak a rövidtávú és magas nettó kereseti lehetőséget tartja szem előtt, nem mindig tudnak és akarnak beszállni az árversenybe.

A kékgalléros munkavállalók esetében ugyanis tapasztalataik szerint a legfontosabb megtartó erő egyértelműen a bér.

Számukra az jelenti a kiszámíthatóságot, a biztos hátteret, ha például bérelőleget kérhetnek és kaphatnak, ha nem várt kiadásuk keletkezik. Erre viszont nem igazán van esély egy olyan munkahelyen, ahol nincsenek bejelentve – hívja fel a figyelmet Navratil Zsuzsa. Míg a járvány alatt a legbizonytalanabb időszakokban gyakorlatilag teljesen megszűnt jövés-menés az álláspiacon, hiszen mindenki örült a biztos helyének, a kiszámítható fizetésnek, idén nyáron már fokozódott az aktivitás a fehér- és a kékgalléros munkavállalók körében is.

A pandémia intenzitása jó ideje egyértelműen meghatározza a fluktuáció szintjének alakulását: a JCDecaux-nál ez tavaly rendkívül alacsony, 10 százalék körüli volt. Akadt olyan egybefüggő négy hónap, amikor önszántából senki nem távozott a cégtől. Ez a stagnálás idén tavaszig volt jellemző, nyáron viszont ismét megugrott az érték.

Mindazonáltal mennyiségi értelemben jelenleg nem látjuk annyira kritikusnak a munkaerőhiányt, mint a Covid-19 előtt, van olyan pozíciónk, amelyre 75 önéletrajz érkezik – mondta. Kiemelte, hogy fizikai munkaköröknél pedig ez a szám átlagosan 10-15. Ami igazán fájó, az a munkaerőhiány minőségi oldala:

kevés az igazán jól képzett, releváns tapasztalattal rendelkező ember, illetve az igazán jó jelöltek 1-2 nap alatt elkelnek.

Az sem ritka, hogy amikor a jelentkezés beadása után pár órával felhívjuk a jelöltet, jelzi, hogy már elhelyezkedett. Navratil Zsuzsa kiemelte: villámgyorsnak kell lenni, ezért minden nap szűrjük a jelentkezőket, és a releváns jelölteket még aznap megkeressük telefonon.

Címlapkép: A Vitesco Technologies Hungary Kft. debreceni gyára az avatás napján, 2021. június 24-én. MTI/Czeglédi Zsolt

- Advertisement -spot_img
- Advertisement -spot_img

Legfrissebb a témában

- Advertisement -spot_img

Még több hasonló cikk a témában

- Advertisement -spot_img