Brexit: maratoni meccs jön, meghosszabbították a londoni tárgyalásokat

Ezt olvasta már?

2023-ra készül el a Lánchíd felújítása, az is kiderült, mennyibe fog kerülni

A két végleges ajánlatot benyújtó szereplő, az A-Híd Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. minden szükséges igazolást beadott, így ajánlataik érvényessé nyilvánítását, a...

Kiszámíthatatlan a koronavírus-járvány, van, ahol tovább lazítanak, de olyan is, ahol lezárást terveznek

Négyezer fölé emelkedett a koronavírus-járványban elhunytak száma Izraelben - jelentette a helyi média hétfőn. A SARS-CoV-2-vírus okozta betegségben tavaly február óta 4005-en haltak meg...

A kormány tagjai akár a kínai vakcinával is beoltatnák magukat

A kormányt az RTL Klub kereste meg azzal a kérdéssel, hogy Orbán Viktor beoltatná-e magát a kínai Sinopharm vakcinájával, amelynek az engedélyeztetése folyamatban van,...

Menczer: egész Európa Kínában áll sorban a koronavírus-vakcináért

Menczer Tamás videójában rámutatott: azt, hogy Európának kell-e a kínai vakcina, jól mutatja, hogy miután csütörtökön nyilvánosságra került, a magyar kormány előrehaladott tárgyalásokat folytat,...

A Portfolio legtöbb tartalma ingyenesen hozzáférhető, ahogy ez a cikk is.
A médiapiaci helyzet azonban folyamatosan változik: ha támogatni szeretnéd a minőségi gazdasági újságírást, és szeretnél részese lenni a Portfolio közösségnek, akkor fizess elő a Portfolio Signature cikkeire. Tudj meg többet

A két fél előzetesen arról állapodott meg, hogy a mostani szakaszban minden nap lesznek tárgyalások, beleértve a hétvégéket is, hacsak a küldöttségek menet közben máshogy nem döntenek. Brandon Lewis, a konzervatív párti brit kormány észak-írországi ügyekért felelős minisztere a BBC televíziónak vasárnap kijelentette: “nagyon jó jel”, hogy Michel Barnier hajlandó a londoni tárgyalások folytatására a tervezett időponton túl. Hozzátette: jó esély van arra, hogy az Egyesült Királyság és az Európai Unió a következő hetekben megállapodásra jut a jövőbeni kétoldalú kapcsolatok feltételrendszeréről.

A tárgyalások jövője az október közepi EU-csúcsértekezlet után bizonytalanná vált. Az ülésen ugyanis a tagországok vezetői olyan állásfoglalást fogadtak el, hogy Londonnak kell megtennie a megállapodáshoz szükséges további lépéseket.

A Downing Street erre reagálva a múlt hétvégén közölte, hogy a brit kormány értelmezése szerint ezzel az állásfoglalással az EU gyakorlatilag véget vetett a tárgyalásoknak, és nincs is értelme a megbeszélések folytatásnak, ha az unió nem változtat azon az álláspontján, hogy csak a brit kormánynak kell a megállapodás érdekében további lépéseket tennie.

Michel Barnier azonban az Európai Parlament szerdai ülésén felszólalva kijelentette: a megállapodás a majdani kétoldalú kapcsolatrendszer feltételeiről karnyújtásnyira van, ha “mindkét fél” készen áll a konstruktív munkára a kompromisszumkészség jegyében.

A Downing Street szinte rögtön ezután bejelentette, hogy a tárgyalások mégis folytatódnak, miután immár mindkét tárgyalófél egyértelműen kinyilvánította, hogy “egy megállapodás eléréséhez ketten kellenek”.

Az Egyesült Királyság január 31-én kilépett az Európai Unióból. Távozásának napján 11 hónapos, vagyis december 31-ig tartó átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a majdani kétoldalú kapcsolatrendszer feltételeiről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről.

London folyamatosan hangsúlyozza, hogy továbbra sem biztos a megállapodás elérése, és ha ez végül lehetetlennek bizonyul, az Egyesült Királyság januártól “ausztráliai típusú” feltételrendszerben folytatja kereskedelmét az EU-val.

A brit kormány által a lehetőségek között rendszeresen emlegetett ausztráliai típusú feltételrendszer valójában azt jelentené, hogy az Egyesült Királyság és az EU kereskedelme januártól a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján folytatódna, ez viszont vámok megjelenésével járna a jelenleg akadálytalan kereskedelmi forgalomban.

A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) a héten arra figyelmeztette a brit kormányt, hogy a WTO-szabályrendszer alapján 10 százalékos vám terhelné az EU-val folytatott kétoldalú autókereskedelmet, és ez 4,5 milliárd fonttal (1815 milliárd forinttal) emelné a kereskedelmi költségeket.

A SMMT számításai szerint a WTO-szabályozás az EU-ból importált, belső égésű motorral működő autók nagy-britanniai kiskereskedelmi árát átlagosan 1900 fonttal (770 ezer forinttal), az elektromos autókét 2800 fonttal (több mint 1,1 millió forinttal) növelné.

Címlapkép: Getty Images

- Advertisement -
- Advertisement -

Legfrissebb a témában

Csehországban is megjelent a brit mutánsvírus

Az öt sávra osztott százpontos hivatalos kockázati táblázat alapján Csehországban december 27-e óta ugyan a legszigorúbb, ötödik sávra érvényes óvintézkedések vannak érvényben, de a...

Ezeken a helyeken kaphattok meleg ételt vagy italt, ha a Balatonhoz kirándultok

Alapkészítmények Ha már megvan az alaprecept, már csak rajtatok áll, hogy édesen, vagy sósan turbózzátok! ...

„Elégethetném a pénzt a teraszon” – Hogyan éli túl egy kávézótulajdonos a járványt?

A klasszik, kockás terítős büfék reggeli szendvicskínálatának gyöngyszeme Green Kitchen Ez most nem...

A Sandwich Heaven több mint egy jó szendvicsező | Street Kitchen

Gluténmentes Finomak és egészségesek is, bizony van ilyen! Szendvicsek és burgerek ...

5 hiánypótló étterem, ami a koronavírus második hulláma alatt nyílt

Green Kitchen Ez most nem a klasszikus, de van olyan finom 😉 Levesek és főzelékek...
- Advertisement -

Még több hasonló cikk a témában

- Advertisement -