A D-vitamin-túladagolás veszélyeire figyelmeztetnek az orvosok

Ezt olvasta már?

A BMJ Case Reports folyóiratban megjelent új tanulmányban orvosok hívták fel a figyelmet erre a problémára, miután egy kórházba került beteget kezeltek túlzott D-vitamin-bevitel miatt.

A páciens, aki egy középkorú férfi volt, visszatérő hányás, hányinger, hasi fájdalom, lábgörcsök, fülcsengés, szájszárazság, fokozott szomjúság, hasmenés tüneteit mutatta, valamint 12,7 kilót fogyott.

Ezek a leginkább veszélyeztetett csoportok

Az ajánlott D-vitamin-szint kiegyensúlyozott étrenddel, a napfénynek való kitettséggel és megfelelő mennyiségű étrend-kiegészítővel érhető el. A kiegészítők túlzott használata azonban nem tesz jót az emberi szervezetnek.

Világszerte egyre nagyobb tendenciát mutat a D-vitamin-túladagolása, ami egy olyan klinikai állapot, amely leginkább a nőket, a gyermekeket és a sebészeti betegeket érinti. Tekintettel a lassú átmenetre – körülbelül két hónap –, amely során a D-vitamin-toxicitás kialakul, a tünetek több hétig is fennállhatnak

– tették hozzá az Interesting Engineering szerint.

Sokféle tünettel jár együtt a betegség

A főként a vérben lévő túlzott kalciummennyiség által okozott D-vitamin-túladagolás sokféle tünettel jár:

  • álmosság,
  • zavartság,
  • apátia,
  • pszichózis,
  • depresszió,
  • kábulat,
  • étvágytalanság,
  • hasi fájdalom,
  • hányás,
  • gyomorfekély,
  • hasnyálmirigy-gyulladás,
  • magas vérnyomás,
  • szívritmuszavar és
  • vese-rendellenességek, beleértve a veseelégtelenséget is.

Egyéb társuló tünetekről is beszámoltak, mint például keratopathia (gyulladásos szembetegség), ízületi merevség és halláskárosodás. A szerzők rámutatnak, hogy ez csak egy eset, és bár a D-vitamin-túladagolás egyre gyakoribb, még mindig meglehetősen ritka. Másrészt azonban a kiegészítő terápiák egyre népszerűbbek, és fontos, hogy felhívjuk a figyelmet a D-vitamin-túladagolással vagy a kiegészítő terápiák, köztük az étrend-kiegészítők széles körű alkalmazásával járó kockázatokra.

Ez az esetjelentés még inkább rávilágít a nagyrészt biztonságosnak tartott étrend-kiegészítők potenciális toxicitására, amíg nem fogyasztják azokat biztonságos mennyiségben vagy kombinációkban 

– állapították meg a szerzők.

Az Index összegyűjtötte, hogy milyen vitaminokat és étrend-kiegészítőket ne vegyünk be egyszerre.

(Borítókép: Todd Sumlin / Charlotte Observer / Tribune News Service / Getty Images)

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában