Array

Wéber Gábor: Leclerc-rel körülbelül ugyanaz történt, mint amit ő egyébként provokál lábbal – M4 Sport

Ezt olvasta már?

Az M4 Sport Forma-1-es vezető kommentátorát kérdeztük az Osztrák Nagydíj hétvégéjén történtek hátteréről.

A meglepett Red Bull csapatról, a kiesett és a kiesés szélére kerülő Ferrariról, a látszólag(?!) megtáltosodott Mercedesről és a soron következő Francia Nagydíjról beszélgettünk Wéber Gáborral.

Charles Leclerc győzelme az utolsó körökben kérdésessé vált.(Fotó: XPB)

Charles Leclerc élete talán legnehezebb győzelmét szerezte meg a Red Bull Ringen. Nem lehet túl könnyű úgy vezetni, hogy az autó helyetted is nyomja a gázt. Mennyire nehezíthette meg Leclerc dolgát ez a technikai hiba?
Ez inkább egy zavaró körülmény volt, ami kizökkenti a versenyzőt a normál működésből. Leclerc egyébként eleve úgy vezet, és idéntől még inkább, hogy egy csomó kanyarban nem veszi el teljesen a gázt. Egy pici gázt még ott tart, amivel egyensúlyozza az autót, és ezzel már kapásból előnye van a kigyorsításnál.

Ezt nem könnyű megcsinálni, de ez egy szándékos vezetési technikája idén, és ezt nagyon jól ki tudja használni.

Ami történt, az körülbelül ugyanaz, mint amit ő egyébként provokál lábbal, csak nem mindig minden kanyarban. Ezért nem volt neki teljesen szokatlan a helyzet, csak nem ő idézte elő, és arra kellett átállnia, amit az autó csinált.

Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Vagyis, ha megnéznénk korábbi futamok telemetriáit, akkor hasonlót látnánk, mint a meghibásodott gázpedál esetében?
A középgyors-gyors kanyarokban nagyjából igen, mert ott tipikusan bent hagyja a gázt, és ez látszott is, megnéztem a telemetrián. Látszott a meghibásodás előtt is.

Sokszor kiemeltem ezt idén telemetria-elemzés közben, és Sainz is utalt erre, abban a tekintetben, hogy ezt nehéz átvennie, de próbálja ellesni a technikát.

Ez egy tipikus Leclerc-jelenség, úgyhogy ez nem is volt neki annyira szokatlan, éppen ezért gyorsan rá is tudott állni, de ennek ellenére zavaró volt. Már csak azért is, mert nem tudta, hogy tovább romlik-e a dolog, kerül-e olyan helyzetbe, hogy teljesen kiakad.

Ha tudod, hogy mennyi, akkor átállsz rá, és akkor ahhoz képest játszol a fékkel, vagy akár belenyúlsz kuplunggal kézzel. De miután nem tudod, hogy mikor, mi fog történni, a bizonytalanság-faktor az, ami zavaró a versenyzőnek.

Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

Akkor gyakorlatilag ezért volt, hogy Verstappen nem is tudott számottevően profitálni ebből a helyzetből.
Igen. Picit hozott rajta, de semmi fenyegető nem volt a közeledésében. Leclerc gyorsan át tudott állni, számára nem volt ez egy kardinális probléma abból a szempontból, hogy az autó ment tovább és a tempó is megmaradt. Csak a balansz változott és a fejében az egyensúly meg a ritmus.

Max Verstappen és Charles Leclerc (Fotó: XPB)

Sokan úgy vélték, hogy ez egy sima Red Bull-győzelem lesz, még Max Verstappen figyelmeztetését is kamunak vélték, amikor a sprintfutam után mondta, hogy a gumikkal trükkös lesz. A nagydíj előtt te kiemelted, hogy ez inkább Ferrari-pálya, legalábbis egy körön – aztán jött, amin kicsit mindenki meglepődött: hosszabb távon is a Ferrarié lett.
Egyszerűen elfogytak a hátsó gumik. Azért is feküdt a Red Bull Ring a Ferrariknak, mert sokkal inkább a hátsó gumikra támaszkodik. Sokkal fontosabbak a kigyorsítások, az elrugaszkodások, a stabilitás féktávon. Más pályákhoz képest itt az első tengely kevésbé játszik szerepet, a Red Bull pedig abban erősebb.

A Red Bull ezért nem tudta kihasználni azt, amit egyébként hosszú távon ki tud. Az most itt nem jelent meg nekik pluszként, mert a hátsó gumik egyszerűen hamarabb elfogytak.

Ráadásul a kisebb leszorítóerő, amit a Red Bull használ, még inkább növelte a gumikopást. Nagyobb volt az egyenesbeli tempójuk, de afelé tolta el a mérleg nyelvét, hogy hamarabb elfogyassza a hátsó gumikat. A Ferrariknak viszont a nagyobb leszorítóerővel és azzal az eleve jó lassú tempójú mechanikus tapadással és fékegyensúllyal, nagyon feküdt ez a pálya. Ez számított a versenyen igazán.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Akkor talán nem is annyira valós a Red Bull meglepettsége?
Gondolom, hogy ők arra számítottak, hogy a versenyen jobbak lesznek, de a szombati sprintfutam alapján lehetett látni, hogy hosszabb távon a Ferrari valamivel jobban kezeli a gumikat. Persze nem mindig mérvadó a sprintfutam, de ez a kép rajzolódott ki a futamon is. Végig megvolt ez a Ferrari-előny, ami nem nagy, de teljesen jól ki lehetett aknázni.

Szerintem a Red Bull azon lepődött meg, hogy pole-ban voltak. Verstappennek ez egy nagyon jól eltalált köre volt, és Leclerc-ék hagytak benne. Így utólag ez teljesen egyértelmű. Aztán a futamon kijött a Ferrari előbb említett előnye.

Persze az egészhez kellett az időjárási körülmény is. Hűvösebb időben lehet, hogy a Red Bull egálban lehetett volna a Ferrarival. De így, hogy tiszta napsütés volt és az eső még mosott is le a gumizódásból vasárnapra, így nyersebb volt a pálya. Ez pedig mindenképpen nagy gumikopást jelentett. Ezért is jött ki jobban a Red Bull hátránya.

Minimális különbségek ezek, de ezek azok, amik év közben pályáról pályára változnak a két csapat között.

Max Verstappen, Charles Leclerc és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A Red Bull és a Ferrari csatája látványos, de az is, hogy azért Lewis Hamilton manapság oszlopos tagjává vált a dobogósoknak. Mennyit javult a Mercedes?
Szokásos harmadik-erős futamuk volt. Egyébként Russell lehetett volna az, aki a dobogón áll, ha nem kap büntetést a Pérezzel való ütközése miatt. Ráadásul meg is sérült az autója. Hozzáteszem, az egy sima versenybaleset volt. Az, hogy megbüntették, szerintem egy hibás döntés volt, de utólag már mindegy.

Ami fontos, hogy a Mercedesnél eltűnt a delfinezés. Nem pattog már az autó, de tempóból nem tudtak igazán közelebb kerülni, nincs bennük igazán előrelépés. Toldozzák-foldozzák, de nincsenek köszönőviszonyban a Red Bull vagy a Ferrari tempójával.

Hiába volt a Red Bull hátrányban a hétvégén a Ferrarihoz képest, a Mercedes akkor sem került olyan helyzetbe, hogy ezt tempóból ki tudja használni.

A szezon fele lement. Innentől kezdve már a centit visszafelé kezdjük el vágni, még akkor is, ha hosszú az a centi. Ez az év lassan elmegy a Mercedes számára. Nyilván bízhatnak egy futamgyőzelemben, amikor nekik kedvez egy kaotikus hétvége, de igazából már nem sok reményük van. Ha 11 futam alatt idáig jutottak, a következő 11 alatt sem látom, hogy mitől történne meg az, ami miatt Hamilton annyira biztosan emlegeti, hogy önerőből nyerhetnek még idén.

Egyelőre nem látok nagy előrelépést, nagy fejlődést. Persze, ennyi idő alatt egy Mercedestől elvárhatjuk, hogy valamennyire megoldják a problémájukat, és ez meg is történt. De nem fogják tudni működésre bírni az autót, ebből a csapdából idén már nem nagyon látok kiutat.

Kérdés inkább az, hogy jövőre mi fog történni. Megtalálják-e a jó irányt.

Lewis Hamilton (Fotó: Mercedes)

Az időmérőn azért okoztak meglepetést, de az is látványos volt, hogy mindketten kicsúsztak. Feláldozhattak valamit a sebesség oltárán?
Nagyon pengeélen volt az autó beállítása és a szél is be-befújt erősebben. Az időmérőn annyival többet kockáztattak a versenyzők, hogy azzal a beállítással és az akkori szélviszonyokkal pont ideges lett az autó hátulja, és ez már soknak bizonyult.

Más csapatoknál is előfordul, hogy már annyira határhelyzetbe kerül a beállítás, hogy ha jön egy rossz szél, akkor jönnek a hibák is. Ha eleve egy kicentizett, kiélezett beállítással mész ki a pályára, akkor, ha rosszkor, rossz szögből jön egy szélbefúvás, az simán okozhat ilyen bizonytalanságokat vagy ilyen típusú instabilitást.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Hogyan kell elképzelni egy ilyen pengeélen táncoló beállítást? Indokolatlanul lapos hátsó szárny?
Nem, ez nem egy elem beállításáról szól, ez az autó beállítását jelenti. Túlkormányzottság-közeli állapotba rakod az autót, hogy gyorsan rotáljon, gyorsan forduljon, gyorsan menjen át a terhelés az első tengelyre.

Amíg nincs szél, vagy amíg nem változik picit valami, például a gumik hőmérséklete nem csökken, addig határhelyzetben még elvezethető az autó. Viszont elég, ha bejön egy árnyék és csökken az aszfalt hőmérséklete, ez már eleve csökkenti a tapadást a hátsó tengelyen. Ilyenkor már apró, nüánsznyi dolgok elegendők ahhoz, hogy a hátsó rész elinduljon kifelé.

Paul Ricard pályarészlet (Moy / XPB Images)

Jövő héten Francia Nagydíj. A pálya karakterisztikája kinek kedvezhet?
Ez inkább a Red Bull tartományába megy át, de nem olyan erősen, mert azért itt is vannak szűkebb kanyarok, ahonnan ki kell gyorsítani. De alapvetően ez inkább első gumit terhelő pálya lesz.

A Red Bullnak kedvez, de nem hozza őket masszív előnybe. Vannak benne hosszú egyenesek, ugye azt szereti a Red Bull, de a Ferrari sincs hátrányban ezen a területen.

Sokszor kapok kérdést a követőimtől egy motorerős pályát illetően, hogy akkor ez most miért nem Honda-erős pálya? A Red Bull és a Ferrari motorerőben körülbelül egálban van. A Ferrari valamivel erősebb talán, jobb az elrugaszkodása, a kigyorsítási képessége, máskép dolgozik az ERS-e. A Honda viszont a magasabb sebességtartományban erőteljesebb, és ott fizetődik ki az alacsonyabb légellenállása a Red Bull kasztnijának.

Ezek miatt, amikor hosszú egyenessel rendelkező pályára mennek, akkor a Ferrarinak éppúgy fekszik a dolog, mint a Red Bullnak, csak más tartományban és más beállítási szisztémával, másképp meglovagolva az adott pályát.

A francia pályán vannak hosszú egyenesek, ami mindkettőjüknek feküdni fog. Vannak DRS-zónák, amit jobban szeret a Red Bull, ott hatékonyabban működik, de ez önmagában nem jelent sokat. Láttuk, hogy a Red Bull Ringen az időmérőn, ahol szabadon használhatták, ott sem mentek túl sokra vele.

Alapvetően inkább az dönt, hogy sok benne a sikán, több benne a nyújtottabb kanyar, az pedig inkább az első tengelyt nyúzza és azon a Red Bull nagyon erős. Emiatt lehet azt mondani, hogy ez az osztrák pályához képest egál, vagy inkább egy enyhe Red Bull előnyt jelentő helyszín lesz.

Szoros versenyre számítok, de ha a Red Bull mindent tökéletesen csinál, akkor egy minimális lépéselőnyben lehetnek. De itt nagyon kicsi dolgok fognak dönteni, jellemzően nem lehet kijelenteni, hogy bármelyik csapat pályája lenne.

A Francia Nagydíjat július 22 és 24 között rendezik, a hétvége eseményeit az M4 Sport élőben közvetíti a most már teljesen meggyógyult Wéber Gáborral!

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában