Array

Verstappen elfüstölt, Leclerc nyert az ausztrál F1-futamon, újabb meglepő dobogó a Mercedestől – Telex

Ezt olvasta már?

Két év kihagyás után rendezték meg újra az Ausztrál Nagydíjat, mindkét hiátust a koronavírus-járvány okozta, két éve, 2020-ban emlékezetes módon már a teljes mezőny Melbourne-ben volt, mire pénteken a járvány terjedése miatt lefújták az idényt, ami aztán végül csak júliusban tudott elindulni.

Remek rajt a Mercedestől

Mind az élről induló Charles Leclerc, mind a picivel hátrébbről, az 5-6. helyekről induló Mercedesek remekül kapták el a rajtot, Leclerc megtartotta vezető helyét, Lewis Hamilton a harmadik, George Russell pedig az ötödik helyig lépett előre. A rajt vesztese az időmérőn csak a kilencedik helyet megszerző ferraris Carlos Sainz volt, aki az első kör végére egészen a 14. helyig esett vissza.

Sőt, a második kör legelején már a sóderágyban találta magát a spanyol Ferrari-pilóta, aki mivel veszélyes helyen rekedt meg, előbb virtuális, majd rendes biztonsági autós szakaszt rendeltek el. A Ferrari kiemelése alatt a szombati időmérőn balesetező Lance Stroll érdekes szokatlan taktikát választott, gyors egymásutánban kétszer is kiment a boxutcába, előbb keményről közepes, majd közepesről újra kemény gumikra váltott, így lényegében a futam legelején letudta a kötelező kerékcseréket, abban bízva, hogy ebből előnyt tud kovácsolni magának a mezőny nagyobb részéhez képest.

Carlos Sainz számára a sóderágyban ért véget az Ausztrál Nagydíj – Fotó: Robert Cianflone / Getty Images
Carlos Sainz számára a sóderágyban ért véget az Ausztrál Nagydíj – Fotó: Robert Cianflone / Getty Images

A mezőny a hetedik körre szabadult meg a biztonsági autótól, ekkor kezdődhetett újra verseny, de egyből nem jött nagyobb változás, bár Sergio Pérez próbálta minél nagyobb nyomás alá helyezni a harmadik helyet megszerző Hamiltont. A Pérez–Hamilton csata a tizedik kör elejéig tartott, a Red Bull simán hagyta ott a Mercedest a 3-as kanyar elején.

Miközben Leclerc az élen 8, illetve 14 másodperccel vezetett a két Red Bull előtt, a két Mercedes pedig tartotta a rajthoz képest eggyel jobb 4-5. helyét a két McLaren előtt. A narancssárga csapat autói hajszálnyival gyorsabbnak tűntek Hamiltonéknál, de nem annyira, hogy előzési manőverbe kezdjenek.

Vettel pocsék hétvégével tért vissza

Az élmezőnyt érintő kerékcserehullám újabb Pérez–Hamilton csatát hozott, még ha csak egy pillanatig is, a a Red Bull-versenyző ugyanis másodszorra is meg tudta előzni a hétszeres világbajnokot, ezúttal friss gumikon. Amint Pérez lehagyta Hamiltont, újabb biztonsági autós szakasz jött – a koronavírusból visszatérő Sebastian Vettel hétvégéje lett még rosszabb, a pénteki motorhiba és a szombati kicsúszás után a futamon egy megpördülés jelentette a végállomást, miután alaposan megtörte az Aston Martin orrát.

Nem ez volt Sebastian Vettel legjobb hétvégéje – Fotó: Paul Crock / AFP
Nem ez volt Sebastian Vettel legjobb hétvégéje – Fotó: Paul Crock / AFP

A második biztonsági autós periódus a mercedeses George Russellnek jött a legjobban, hiszen ő még a kerékcseréje előtt állt, és mivel a safety car mögött minimális időveszteséggel kaphatott új gumikat, a harmadik helyen folytathatta a futamot, az élen haladó Leclerc, Verstappen páros mögött, de még a kerékcserére váró Fernando Alonso előtt.

Az újabb újraindítás után Leclerc kőkemény védekezéssel verte vissza Verstappen támadását. Hátrébb Alonso meglehetősen fáradt gumikon szintén foggal-körömmel védte a negyedik helyét, a 31. kör környékén Pérez és Hamilton is simán hagyta le a spanyolt. Pérez ezután a harmadik helyet, és vele a másik Mercedest vette üldözőbe, és jó négy kör szoros követés után le is hagyta Russellt, átvéve a dobogós helyet.

Verstappen megint elszállt

A 39. kör újabb fordulatot hozott, a világbajnoki címvédő Max Verstappen a leggyorsabb kör megfutása után nem sokkal, a célegyenest lezáró kanyarkombináció végén kénytelen volt félreállni a Red Bull-lal, ami picit lángra is kapott a pálya szélén. Ezzel a második helyről kieső Verstappen a szezon első két futamából már a másodszor esett ki műszaki hiba miatt, a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon az üzemanyag-ellátással volt gond, Melbourne-ben pedig valami folyadék szivárgása okozhatta a problémát a motortérben.

A címvédő világbajnok Max Verstappen alatt elfüsölt a Red Bull – Fotó: Loren Elliott / Reuters
A címvédő világbajnok Max Verstappen alatt elfüsölt a Red Bull – Fotó: Loren Elliott / Reuters

Verstappen, illetve Sainz korábbi kiesése azt jelentette, hogy az élen zavartalanul haladó Leclerc nagy lehetőséghez jutott, hiszen ők ketten álltak a monacói mögött a vb-pontverseny második és harmadik helyén két futam után, Ausztráliában pedig egyikük sem gyűjtött pontokat.

A folytatásban pár apróbb esemény jött, a korai dupla kerékcserét (majd egy harmadikat is) bevállaló Stroll ugyan felküzdötte magát a pontszerző helyek végére, de szabálytalan védekezés miatt 5 másodperces időbüntetés kapott, amivel bukta volna a pontját. Ráadásul később többen is megelőzték az elhasználódó gumik miatt lelassuló kanadait, így mindegy is volt, a büntetés nélkül sem lett volna pontszerző.

A rendkívül zavartalan futamgyőzelmet szerző Charles Leclerc előnye 34 pontra ugrott a vb-pontversenyben Sainz és Verstappen már említett kiesése miatt. A Ferrari mögött Sergio Pérez és George Russell lettek még dobogósok, utóbbi az összetett második helyére ugrott fel a harmadik helyért kapott 15 pontjával.

Lewis Hamilton a negyedik lett, az ötödik és hatodik helyen célba érő McLarenek a szezon eddigi legjobb eredményét érték el, Alex Albon pedig úgy lett tizedik, még pontszerző a Williamsszel, hogy kizárták a szombati időmérőről, mert nem maradt elég üzemanyag az autójában, így az utolsó helyről kezdte a futamot. Ezzel a tízből kilenc csapat már szerzett pontot az idényben, egyedül az Aston Martin vesszőfutása folytatódik.

Ami a pontversenyeket illeti, a pilóták között magabiztosan vezető Leclerc (71 pont) mögött szoros az állás, Russel 37, Sainz 33, Pérez 30, Hamilton 28, Verstappen pedig 25 ponttal áll. A csapatoknál a Ferrari alaposan elhúzott, 104 pontjuk van, 39 ponttal vezetnek a második Mercedes előtt, a Red Bull 55 ponttal áll a harmadik helyen.

A szezon két hét múlva folytatódik Imolában az Emilia-romagnai Nagydíjjal. A versenyhétvége rendhagyó lesz, hiszen újra láthatjuk a szombati sprintfutamot, ezért az időmérőt pénteken délután rendezik majd. További izgalmakat jelenthet, hogy több csapat jó eséllyel nagy fejlesztési csomaggal készül Olaszországba, így akár az erősorrend is változhat helyenként.

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában