A Malév volt pilótája az Indexnek: ez süllyedésből lett egy meredek zuhanás

Ezt olvasta már?

Ahogy arról az Index is beszámolt, lezuhant egy belföldi utasszállító repülőgép hétfőn a dél-kínai Kuanghszi tartományban, a fedélzetén 133 utassal. A China Eastern Airlines kínai légitársaság B–1791 lajstromjelű, Boeing 737–89P típusú utasszállítója Kunmingból tartott Kantonba, amikor lezuhant. A mentési munkálatok folyamatban vannak, a baleset részleteiről még nem adtak hírt.

A repülőgép-szerencsétlenséggel kapcsolatban Háy György, a Malév nyugalmazott pilótája és balesetvizsgálója, repülésbiztonsági szakértő az Indexnek elmondta: az ilyen eseteknél tudni kell, hogy néhány órával a baleset után még nem lehet érdemi információja senkinek.

A gép normál utazórepülésben haladva megkezdte a süllyedést, amiből egy meredek zuhanás lett néhány perc alatt. Balesetvizsgálóként annyit tudok mondani, hogy az ilyen nagy gépeknél az elsődleges információforrás a fekete doboz, amelyben ezer fölötti adatot rögzítenek másodpercenként, így a gép működéséről majdnem mindent lehet tudni. A másik fekete doboz a pilótafülke hangjait rögzíti, hogy rekonstruálni tudjuk a pilóták reakcióit. Ilyen szituációkban néhány másodpercük adódik csak a megfelelő cselekvésre a pilótáknak

– foglalta össze a lényeget Háy György.

A balesetvizsgálat viszont évekig is eltarthat. Jó példa erre a francia Airbus légi katasztrófája 2009-ben, amelynek a fekete dobozát csak két év múlva sikerült megtalálni a tengerben.

Mivel a most lezuhant repülőgép szárazföldön csapódott be, a fekete doboz megtalálása valószínűleg jóval kevesebb időt vehet igénybe.

A földre parancsolták a gépeiket

Hszi Csin-ping kínai elnök azonnali vizsgálatot rendelt el, hogy kiderítsék, mi okozta a szerencsétlenséget, míg a légitársaság azonnali hatállyal, határozatlan időre földre parancsolta az összes Boeing 737–800-as repülőgépét.

A tragédiát követően a Boeing részvényei 6,4 százalékkal 180,44 dollárra estek, míg a China Eastern Airlines részvényei 6,5 százalékkal csökkentek, az Egyesült Államokban jegyzett részvényei pedig 17 százalékkal.

A kínai légitársaság biztonsági teljesítménye a világ legjobbjai közé tartozott az elmúlt évtizedben.

Legutóbb 2010-ben történt hasonló, halálos kimenetelű repülőgép-baleset Kínában, akkor a fedélzeten tartózkodó 96 emberből 44-en meghaltak.

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában