A Bűzbomba-hadművelet: vécét dobott az ellenségre egy amerikai vadászbombázó

Ezt olvasta már?

A katonai élet és a háború abszurditása, illetve az ellene való védekezés számos művészt ihletett már meg. Svekjtől, Jaroslav Hasek halhatatlan figurájától Joseph Heller: A 22-es csapdája című regényén át a M.A.S.H című kultikus filmig sok műben jelenik meg a nevetés, mint a háború okozta őrültség ellenszere. Ezek a teljesen abszurd művek a valóságból táplálkoztak, még ha ez számunkra hihetetlen is. A legtöbben kételkedéssel fogadnánk, hogy valóban támadott-e mosogatótálcával vagy vécécsészével valaha is bárki, vagy hogy lőttek-e ki pianínót egy repülőgép-hordozó katapultjáról. A hihetetlen, de megtörtént abszurd háborús esetek közül válogattunk.

Amikor nem a saját hordozójára száll le a pilóta

A repülőgép-hordozókkal vívott tengeri ütközetek történetében az első abszurd tévesztés 1942-ben, a Korall-tengeri csatában fordult elő. A japán hajók nem voltak radarral felszerelve, de az amerikaiak igen, így az anyahajók védelmét adó vadászokat időben a támadó japán hullámok ellen küldhették.

F4F Wildcat vadászgépek a Csendes-óceáni hadszíntérenForrás: Business Insider

Egy szürkületben indított japán támadást szétszórtak az F4F Wildcat vadászgépek, a támadóknak nem maradt más választásuk, mint hazafelé indulni. Ahogy besötétedett, az amerikai vadászok is visszatértek az anyahajóikra.

Az amerikai Yorktownon is bekapcsolták a fedélzeti fényeket, hogy a pilóták épségben leszállhassanak. Épp három gép közelített lassan, egyre ereszkedve az amerikai hordozó felé, amikor egy kísérő romboló rádióüzenetet küldött a Yorktownra.

A USS Yorktown 1942-benForrás: Wikipedia

Van olyan gépünk, amelynek nem szögletes a szárnyvége?

A Yorktown leszállítótisztje távcsővel figyelte a közeledő gépeket:

Átkozott legyek, ha ezek a sajátjaink!

Mint kiderült, a káoszban hat japán gép eltévesztette az irányt, elszakadt a többiektől, és kétségbeesve bolyongott a sötétben. Amikor meglátták az első kivilágított anyahajót, boldogan leadták a megszokott jelzést a leszálláshoz, besoroltak az amerikai hajó körül köröző amerikai gépek mögé, kiengedték a futóműveiket és elkezdtek lassítani a leszálláshoz.

A Yorktown leszállítótisztje felismerte őket: Aicsi 99 típusú zuhanóbombázók voltak, amelyeket Valnek neveztek az amerikaiak. Buckmaster kapitány, az anyahajó parancsnoka bemondta a hangosbemondóba:

Közelharcra felkészülni! Visszaverni a fedélzetre behatolókat!

Ez az üzenet a tengerészeti hagyományok szerinti parancs volt, hiszen a vitorlás hajók korában a végső győzelmet az jelentette, ha sikerült a támadóknak átugrálniuk az ellenséges hajóra és fedélzeti csatában legyőzni őket. Ebben az esetben a japán gépek kétfős személyzete semmilyen veszélyt nem jelenthetett az ezer amerikai tengerészre, de a hagyományok, bizony, hagyományok.

Amerikai repülőgép-hordozó és a vadászvédelem két gépe a Csendes-óceánonForrás: Northwest Georgia News

A leszállítótiszt közben akkurátusan leadta a jelzést az első japán gépnek, hogy szakítsa meg a leszállás folyamatát. A japán pilóta azonnal teljesítette a parancsot, és gázt adva alacsonyan elrepült az anyahajó mellett. Azt hitte, hogy a saját hajója valamiért nem tudta elsőre fogadni. Ekkor kezdett rá az amerikai légvédelem, és nyomjelző lövedékek százai zúdultak a japánokra. Sőt, az amerikaiakra is, mert a tüzérek válogatás nélkül lőttek mindenre, ami a levegőben volt. William Barnes zászlós a leszállás után majdnem összeverekedett egy tüzérrel, mert az olajhűtőjét szétlőtték.

Légvédelmi tűz a USS Enterprise felettForrás: Wikimedia Commons

A későbbiekben a japán pilóták nem tévedtek ekkorát, de az amerikaiak a második világháború után igen. Akkoriban sokkal több hordozó hajózott az óceánokon, mint ma, gyakran viszonylag közel egymáshoz.

Ekkor kezdett kialakulni az a hagyomány az amerikai flottánál, hogy a váratlan vendég nem úszhatja meg szárazon.

Egy amerikai pilóta ezt így írta le:

A vietnámi háborúban hat anyahajónk állomásozott a Tonkini-öbölben, amelynek nem túl nagy a területe. Ha a hajók éppen EMCOM-szabályok szerint haladtak, tehát nem használták a radarjukat és nem rádióztak, és párás vagy ködös volt az idő, akkor minél alacsonyabbra ereszkedtél, annál inkább fogalmad sem volt arról, melyik hordozó van előtted. Egy biztos: mindegyik fedélzet hívogató volt egy harci bevetés után. Úgyhogy sok pilóta tévesztett, de ez nem számított nagy ügynek. Büntetés nem járt érte, viszont lehet, hogy új, vicces hívójelet kapott, és a műszakiak gondoskodtak róla, hogy emlékezetes legyen a tévedése.

Mi volt a bosszú? A szerelők telefestették mindenféle gúnyos felirattal a hibázó pilóta gépét. Nézzék például ezt a fotót. A gép farkára sarlót és kalapácsot festettek, ami a szovjetek állami szimbóluma volt, az oldalára egy képregény figura, Gruesome Gus kéznyomait, a 112-es számot 112.5-re írták át, és törekedtek arra, hogy mindenhova jusson valamilyen graffiti.

A szerelők bosszújaForrás: Sierra Hotel

A következő fotón a USS Coral Sea repülőgép-hordozó egy FH2-Banshee gépét dekorálták ki a USS Wasp anyahajó tengerészei 1952-ben, egy eltévesztett leszállás után. A pilóta valószínűleg azt bánta a leginkább, hogy a Haditengerészet (Navy) jelzést áthúzták, és azt festették mellé: „biztos a légierő gépe”.

Biztos a légierő gépeForrás: Aviation Humor

A USS Constellation F4 Phantom vadászbombázóját a felirat szerint foglyul ejtette a USS Bon Homme Richard (becenevén Bonnie Dick) legénysége, akik azt a kedves üzenetet is ráírták a gépre, hogy jó lenne, ha a Constellation tudna a saját pilótái hollétéről.

A kidekorált PhantomForrás: Aviation Humor

Sajnos azt nem örökítették meg, amikor 1980-ben a USS Enterprise egy F-14 típusú gépe landolt a USS Constellation hordozón. A kapitány az összes, nem szolgálatban levő matróznak felajánlotta a részvételi lehetőséget a vadászgép kifestésében. Ráadásul a Constellation legénysége túszul ejtette a két pilótát, és csak 100 gallon, azaz kb. 400 liter fagylalt ellenében adták vissza őket az Enterprise-nak.

Arról viszont szerencsére maradt bizonyíték, amikor az 1980-as években a USS Eisenhower hordozó Okádó kutyák (Pukin’ Dogs) századának egy gépe véletlenül egy másik anyahajóra szállt le. A Phantom ezzel a felirattal tért haza: Eltévedt kutyák.

Az Eltévedt kutyák-jelzésForrás: Aviation Humor

A graffitibüntetés hagyománya a brit haderőben is elterjedt. Ez a fotó igazi brit felsőbbrendűséget jelez: a Királyi Haditengerészet feliratot átfestették Gyarmati Haditengerészetre, mert a pilóta rossz hajóra szállt le.

Gyarmati légierő – a tipikus brit birodalmi attitűdForrás: Aviation Humor

És hogy milyen képet illett vágni, ha az ember gépét átfestették? Ilyet. Ennek a pilótának az arcán ott van a nevetés, de a szégyenkezés is, hogy ilyen magas labdát adott egy vetélytárs hajó személyzetének, és hogy most a saját legénysége ugratásának lesz kitéve. A műszaki tiszt joggal fogja a fejét, hogy vajon mennyi idő múlva sikerül majd lemosni a sok gúnyos feliratot erről a Banshee-ről…

A szégyenkező pilótaForrás: Sierra Hotel

Cikkünk folytatódik, kérjük, lapozzon!

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában