Minél többet, minél több helyen együnk mangalicahúst! Így summázta a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke a farsangi időszakig tartó kampány célját. Az Agrármarketing Centrum és az Agrárminisztérium negyedik éve már nemcsak általában a hazai sertéshús fogyasztását igyekszik ösztönözni, hanem a prémium mangalicahúsét is.
A fogyasztásösztönző kampányok is hozzájárultak ahhoz, hogy
ma az egy főre jutó éves sertéshús-fogyasztás 30 kiló körül van, ennél többet csak baromfihúst eszünk
– hangsúlyozta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára a kampánynyitón.
Hozzátette: a koronavírus járvány okozta piaci veszteségek, a takarmány és energiaárak 2021 óta tartó emelkedése, valamint az Ukrajna elleni orosz háború gazdasági következményei és a tavalyi rendkívüli aszály miatt a sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés, ezért a kormány minden eszközzel segíti azt annak ellenére, hogy
a mostani 800 forint feletti felvásárlási ár segít egyensúlyba hozni az ágazatot.
A drasztikus takarmány- és energiaár emelkedés miatt 2022-ben a szaktárca a kocatartó vállalkozások számára egy támogatási program keretében kocánként 20.000 forint egyszeri támogatást fizethettek ki, emellett ott volt a hitelmoratórium, illetve a kamatstop. Idén a sertéstartók számára is elérhető az állatjóléti támogatás, a krízisbiztosítási rendszer, ami segít a gazdaságok stabilitásának megteremtésében.
– A mintegy 4 milliós magyar sertéskibocsátásnak a 60 ezer darabos kibocsátású mangalicaágazat igen kicsi, ám annál jelentősebb ágazata. A megtermelt sertéshús 60 százalékát az exportpiacokon értékesítjük: spanyol sonka készül belőle, illetve világszerte a prémiumtermékek piacán közismert ismertette az ágazat eredményeit Tóth Péter, a MOE elnöke.
Mangalicát ma mintegy 200 családi gazdaság tart és tenyészt, 8700 a jelenlegi kocalétszám, amely 7 és tízezer között ingadozik.
A termékeket a legtöbb termelő háztól, saját feldolgozott termék formájában értékesíti, emellett stabil a spanyol sonkaexportunk, integráció keretében ma már van vágóhídi termékértékesítés is – fine dining éttermek számára, illetve exportra megy a prémium minőségű mangalicahús.
A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország, de fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több európia ország, például Németország, Franciaország, Anglia.
A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, ezért is rendezi meg az AMC farsang környékén a speciálisan a mangalicát népszerűsítő kampányt. A most induló fogyasztásösztönző kampányban a kóstoltatás mellett egy nyereményjátékot hirdetnek, amelynek fődíja egy mangalicatermékekkel telerakott hűtőszekrény lesz. A jatek.amc.hu webcímen az érdeklődőknek tíz kvízkérdésre kell válaszolniuk 2023. február 13-19. között, és a helyesen válaszolók között sorsolják ki a fődíjat és más értékes ajándékokat.
– A kampány legfőbb célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet erre a különleges élelmiszerre: egy vasárnapi ebéd, vagy egy ünnepi lakoma kitűnő alapanyaga lehet, minőségében, textúrájában és beltartalmi értékeiben is többet tud nyújtani, mint a hagyományos sertés. Nem tagadjuk, ez az árából is látszik, prémium élelmiszer, de olyan magasfokú gasztronómiai élményt nyújt, amely miatt érdemes gyakrabban beiktatni az étrendünkbe a mangalicát – emelte ki el Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese.