Le a kimerültséggel!

Ezt olvasta már?


Mi a szülés utáni fáradtság?

A fáradtságérzet az egyik leggyakoribb nyűg nekünk, újdonsült anyukáknak – közel kétharmadunkat érinti valamikor -, de a szülés utáni fáradtság több, mint a szokásos álmosság.

A szülés utáni fáradtságot a kimerültség elsöprő érzése jellemzi, amely miatt fizikailag és érzelmileg kimerültnek, energiahiányosnak és koncentrációképtelennek érezzük magunkat. Ha ezekkel a tünetekkel találkozunk, akkor el kell ismernünk, szülési fáradtságban „szenvedünk”. Ilyen például a rendkívüli fáradtság, az energiahiány, a depresszió vagy a szorongás, a koncentrációs nehézségek vagy épp az alvászavarok.

A szülés utáni fáradtság szintén elég gyakori, bár idővel általában javul. Olvastam egy tanulmányt, miszerint a szülés utáni első tíz napban az újdonsült anyák közel negyven százaléka mondta, hogy fáradtnak érzi magát. Egy hónappal a szülés után még mindig alig több, mint egynegyedüknél jelentkeztek a szülés utáni fáradtság tünetei, és egy teljes évvel a baba születése után – vagy még annál is tovább – az anyák mintegy tizenegy százaléka még mindig kimerültségről számolt be.

Alig tudunk választani

Számos oka lehet annak, hogy kimerültnek érezzük magunkat az újszülöttel otthon töltött első napokban. Először is, a testünk most épül fel a terhesség és a szülés fizikai kihívásaiból, ami, valljuk be őszintén, nem kis teljesítmény. (És ha császármetszésen esett át, akkor a nagy hasi műtétből is lábadozik.)

Ugyanakkor most már hahó, egy újszülöttről gondoskodunk, akinek éjjel-nappal kézben tartandó figyelemre van szüksége, így az alvás, amit kapunk, valószínűleg töredékes és jócskán kevesebb és  kevésbé pihentetőbb, mint korábban. Az alvás megbízhatatlan és nehézkes lehet az első hónapokban, mielőtt a babánk kialakítaná az alvási rendjét, úgyhogy anyukák, akik még szülés előtt álltok, készüljetek!

Ezen is múlhat…

A szoptatás – ha szoptatunk, persze – szintén hozzájárulhat a szülés utáni fáradtsághoz, és nem csak azért, mert hajnali egykor – aztán meg hajnali 4-kor is – kelhetsz fel az etetések miatt. A szervezeted prolaktint szabadít fel, amikor szoptatsz, egy olyan hormont, amely egyszerre serkenti a tejtermelést és álmosságot okoz. Ez nem mellesleg azért van, mert a prolaktin megváltoztathatja a szervezet dopaminszintjét, egy olyan agyi vegyi anyagot, amely az alváshoz kapcsolódik.

A cumisüvegből tápláló anyák ugyanilyen fáradtnak érezhetik magukat, több tanulmány is kimutatta, hogy a szülés utáni nők fáradtsága nem különbözik attól, hogy szoptatnak-e vagy cumisüvegből táplálnak.

Az aggodalmak, hogy vajon helyesen szoptatsz-e, vagy megfelelő ellátásban részesíted-e újszülöttedet, szintén ébren tarthatnak éjszakánként. És minél kevesebb támogatást kapsz a partneredtől, a családodtól és a barátaidtól, annál több felelősséget kell egyedül viselned. A többletmunka még jobban kifáraszthat minket. Az pedig vitathatatlan, hogy az állandó kimerültség megnehezítheti a kötődést az újszülötthöz, és kutatások szerint ez növelheti a szülés utáni depresszió kockázatát is, ami teljesen logikus.

Mennyi ideig tart a szülés utáni fáradtság?

A válasz mindenkinél más és más. A szülés utáni fáradtság leginkább a szülés utáni első néhány napban jelentkezik, de hónapokig vagy akár évekig is megmaradhat. Az, hogy mennyi ideig tapasztaljuk a fáradtságot, olyan tényezőktől függ, mint például, hogy mennyire jól alszik a babánk, hogy képes vagy-e a saját időbeosztásodat az övéhez igazítani, hogy mennyi pihenést kap vagy épp te mennyi támogatást kapsz otthon, sőt, akár az is, hogy a munkád vagy egyéb otthoni kötelezettségek jelentenek-e plusz követelményeket.

Ahogy a baba következetesebb alvásmintába kerül, és mi több időt tudunk pihenni, a szülés utáni fáradtság fokozatosan magától is javulhat. Ha a fáradtság nem szűnik meg, fontos, hogy kezeljük azt – én is így tettem.

Mit tehetek a szülés utáni fáradtság ellen?

Íme néhány stratégia, amit én kipróbáltam és bevált:

Annyit pihentem, amennyit csak tudtam. Ez így első olvasatra nem tűnik nagy mutatványnak, de egy újszülött mellett ez igenis kihívás lehet. Próbálj meg este hamar lefeküdni, miután a baba elhelyezkedett. (Vagy még jobb, ha korán lefekszik, és a párod átveszi az esti babagondozási műszakot.) Szundíts, amikor a baba napközben szundikál (vagy legalább tedd fel a lábadat, és csukd be a szemedet). 

Tűzz ki új célokat. A prioritásod most az, hogy energiát takaríts meg magadnak, a babának és a többi gyerekednek – ha van. Ez azt jelentheti, hogy egy kicsit (vagy nagyon) lazítanod kell az elvárásaidon az olyan házimunkák tekintetében, mint a mosás és a szobatisztaság. Ha most takarékoskodsz az energiáddal, az azt jelenti, hogy hosszú távon nagyobb valószínűséggel lesz energiád.

Kérj segítséget nyugodtan. Fordulj a családhoz és a barátaidhoz, vagy ha megengedheted magadnak, fontold meg egy szülés utáni dúla vagy éjszakai nővér felfogadását. Ők konkrét feladatokat tudnak ellátni, például megbízásokat intézni, házimunkát végezni, ételt főzni vagy szállítani, szoptatási tanácsokat és egyéb támogatást nyújtani, vigyázni a többi gyermekre, vagy vigyázni a babára, amíg te eldőlsz egy kicsit. A több támogatás segíthet a fáradtság leküzdésében.

Egyél, igyál – figyelj oda!

Ne hagyd ki az étkezéseket. Próbálj meg egészséges étrendet választani, olyan ételekkel, amelyek tartós energiát biztosítanak, például magas összetett szénhidrát- és fehérjetartalmúak. Ne hagyatkozz a koffeinre és az édességekre a gyors felpörgetés érdekében vagy az egyszerűség jegyében.

Igyál el egy csésze kamillateát. Ezt a gyógynövényt évszázadok óta használják az alvás elősegítésére, mivel nyugtató hatása van. A tea fogyasztása a depresszióra is pozitív hatással van. Ha pedig szoptatsz, más gyógyteák fogyasztása előtt egyeztess mindenképp az orvosoddal; mert bár a kamilla általában biztonságosnak tekinthető, más gyógyteák kölcsönhatásba léphetnek a szoptatással, ezért vigyázni kell.

Vegyél egy meleg zuhanyt, ugyanis a meleg víz alatt állva ellazulnak a feszült izmok és megnyugtató érzéssel tölt el. Ráadásul a zuhanyzás néhány percet ad arra, hogy egyedül maradj a gondolataiddal, ami olykor igazán felszabadító tud lenni. Sőt, ha levendula illatosítóval veszed magad körbe, akkor ennek a pihentető lila gyógynövénynek az illata bizonyítottan javítja az alvás minőségét és javítja a fáradtságérzetet. Ráadásul a kutatások szerint segíthet az újdonsült anyukáknak a babájukhoz kötődésben is.

Aztán ami igazán fontos, hogy mozogj egy kicsit, amennyi jól esik. Vidd ki a babát sétálni. A friss levegő és a mozgás segíthet mindkettőtöknek jobban aludni éjszaka. Kezdd lassan, és először csak rövid távot tegyél meg. Ahogy visszanyered az erődet, fokozatosan növelheted a tempót és a távolságot, és kipróbálhatsz akár több szülés utáni testmozgást is.

Mi van, ha a szülés utáni fáradtságunk nem javul?

Azonnal hívd fel egészségügyi szolgáltatódat, ha nem tudsz aludni, állandóan fáradtnak érzed magadat, vagy elvesztetted az érdeklődésedet olyan dolgok iránt, amelyeket korábban nagyon is szerettél. Ezek mind a szülés utáni depresszió tünetei lehetnek. Orvosod szükség esetén beutalhat egy engedéllyel rendelkező mentálhigiénés terapeutához kiértékelésre. A szülés utáni depresszió jeleinek figyelmen kívül hagyása súlyosabb tünetekhez is vezethet – ezért nem játék.

Fordulj orvosodhoz, ha a szülés utáni fáradtság tünetei néhány hétnél hosszabb ideig fennállnak, még a fenti megküzdési stratégiák kipróbálása után is. Lehet, hogy valamilyen mögöttes probléma áll a háttérben, amely kezelést igényel. Például a vérszegénység is hozzájárulhat a fáradtsághoz, különösen, ha szülés utáni vérzésen estél át. Kérdezd meg mindenképpen a kezelőorvosodat, hogy érdemes-e kivizsgáltatnod magad vashiányra.

A nők egy kis részénél a pajzsmirigy gyulladása, az úgynevezett szülés utáni pajzsmirigygyulladás is kialakulhat.

 

Forrás: babycenter.com

Legfrissebb a témában

Még több hasonló cikk a témában