Home Tudományos hírek Változásra van szükség: nem rabszolgaként, hanem partnerként kell tekinteni a dolgozókra

Változásra van szükség: nem rabszolgaként, hanem partnerként kell tekinteni a dolgozókra

0
Változásra van szükség: nem rabszolgaként, hanem partnerként kell tekinteni a dolgozókra

Portfolio Signature karácsonyra is!
A legfontosabb elemzések és exkluzív tartalmak a fa alá. Akár az utolsó pillanatban is megajándékozhatsz valakit egy éves Portfolio Signature előfizetéssel. Ha pedig egyszerre több ismerősnek, barátnak, családtagnak vásárolsz éves előfizetést, akkor van lehetőség mennyiségi kedvezményre is. Így azon túl, hogy az ünnepekre hasznos ajándékkal készülsz, még a minőségi gazdasági tartalomgyártást is támogathatod. Tudj meg többet

A cikk megjelenését az SAP Hungary Kft. támogatta.

2019-ben zárult le a magyarországi takarékszövetkezetek integrációs folyamata, beleértve a munkaerő-menedzsment területét is. Ha csak a számokat nézzük is látszik, mekkora feladatot jelentett ez: 7000, eltérő környezetből érkező munkavállaló, több mint hatvanféle munkaügyi szabályzat, és több mint 2000 különböző pozíció és munkaköri leírás csoportszintű integrációját kellett elvégezni.

Oszlányi Törtel, a Takarékbank HR-igazgatója a Portfolio-nak elmondta, jelenleg körülbelül 6500-an dolgoznak a pénzintézetnél, a munkakörök számát mostanra 200-ra csökkentették és 60 helyett most már három szabályzattal működik a bank.

Nyilvánvaló volt, hogy megfelelő informatikai fejlesztés, és új háttérrendszerek felállítása is szükséges a sikeres stratégiai integrációhoz. Ez az átalakulás egy integrált HR-platform rendszerbe állítását indokolta, melyre az SAP SuccessFactors platformját választottuk. Ugyan a fejlesztések 2018-2019-ben mentek végbe, a 2020-as év különösen jól megmutatta a rendszer előnyeit” – mondta a szakember. Az országos hálózat belső tájékoztatása, a feladatok virtualizálása és a távmunkára való átállás támogatása mellett a HR-rendszer megléte nagyban elősegítette, hogy az idén felvett munkatársak onboardingja, illetve az új és meglévő munkavállalók képzése ugyanolyan hatékony legyen, mintha csak egy átlagos évben került volna sor ezekre.

A pandémia miatt digitalizálnunk kellett a teljes képzés-fejlesztési tevékenységünket is, egy 650 főt átfogó vezetőfejlesztő programot is online platformokon kezdtünk el ősszel

– jegyezte meg.

Haladni kell a korral

Oszlányi Törtel elmondta, a Takarékbanknál univerzális eszközök és megoldások a rengeteg különböző munkakörből és a területi széttagoltságból kifolyólag nem jöhetnek szóba. Vagyis olyan rendszerre van szükség, amelyet a teljes cégcsoport használ, és minden folyamatot lefed.

Haladni kell a korral. Ahogy a HR-folyamatok esetén, úgy a bankolásban is a digitalizáció jelenti a jövőt. Alkalmazkodni kell a munkavállalók és az ügyfelek igényeihez, fel kell gyorsítani, ugyanakkor egyszerűsíteni kell a folyamatokat” – mondta.

Oszlányi Törtel, a Takarékbank HR-igazgatója

Nem a digitális átállás jelenti a legnagyobb kihívást

Oszlányi Törtel szerint ugyan HR szempontból a pandémia idején sok vállalatnak kihívást jelenthetett a digitális átállás, a kollégák motivációja, vagy akár a home office következtében felborult munka-magánélet egyensúly kezelése, azonban véleménye szerint a legnagyobb nehézség a munkát illető szemléletváltás.

A munkavállaló és munkáltató kapcsolatán dolgozni kellene. Ugyan papíron már nagyon sok cég nagyon nyitott, és teljesítményalapú bérezést, rugalmas munkavégzést ígér, a valóságban azért sok helyen ez nem így működik. A munkáltatók egy része még mindig ragaszkodik a szerződésben rögzített munkaidő pontos betartásához – vagyis nem a teljesítményt nézik, hanem a ledolgozott munkaórákat – és sokan még mindig nem bíznak a munkavállalókban. A munkavállalók egy jelentős része pedig egy átlagos munkanapon a túlélésre fókuszál, várja, hogy vége legyen a napnak, elvégzi azt a minimumot, ami a szerződésben rögzítve van, de nem igazán erőlteti meg magát” – mondta a HR-igazgató, aki szerint a teljesítményalapú foglalkoztatás valójában úgy kéne, hogy működjön, hogy a munkavállaló a munkaidő alatt a lehető legjobb teljesítményt nyújtja, a munkáltató pedig igyekszik a lehető legmegfelelőbb körülményeket biztosítani, nem rabszolgaként, hanem partnerként tekinteni a dolgozókra.

Egy Takarékbank méretű szervezetben a dolgozó teljes életciklusára kiterjedő partneri viszonynak a menedzselése csak egy integrált HR rendszerrel képzelhető el. Az SAP SuccessFactors megoldás a HR teljes területét lefedi, egy kolléga beléptetésétől egészen a kilépésig. A rendszer a toborzást, az új kollégák beilleszkedését segítő megoldásoktól kezdve, a tanulási-fejlesztési folyamatokon, tréningek szervezésén, karrierutak menedzselésén át a teljesítményértékelésig, visszajelzési rendszerek kiépítéséig minden szakaszban a HR keze alá dolgozik mesterséges intelligenciával megtámogatott szoftverekkel. A digitális megoldás segítségével a repetatív adminisztrációs folyamatokat automatizálni lehet, hogy a HR munkatársak az igazán értékteremtő feladatokkal – a munkavállalók lojalitásának erősítésével és a munkavállalói élmény fokozásával – foglalkozhassanak.

Amiben én a kihívást érzem, hogy vajon képes-e a magyar munkavállalói és munkáltatói attitűd a tankönyvi példákon keresztül az elméleten túl a gyakorlatban is változni. Mert papíron a magyar gazdaság szereplői már így működnek, elméletileg a legmodernebb vezetői módszertanokat alkalmazzák. De a valóságban gyakran még nem tekintik partnernek a munkavállalót, aki viszont nem nyújtja a maximális teljesítményt, és ez a hatékonyság rovására megy” – hangsúlyozta. Ugyanakkor a pandémia okozta helyzet talán elindít valamilyen változást, sokan dolgoznak home office-ban, a vezetők pedig nem tudják úgy ellenőrizni a munkavállalókat, mint az irodában.

Mint elmondta, az új helyzet miatt az év elején kiadott 2020-as HR-terveket – melyek kialakításához több mint 4000 kolléga véleményét vették figyelembe – is módosítaniuk kellett, de a rendszeres tájékoztatás fenntartása mellett új projekteket is indítottak.

A hálózatiasodást, a szervezet és a közösség fejlesztését szolgálja a Navigátor Program, melynek alprogramjai egy-egy meghatározó területen segítik a kollégákat és a szervezeti egységeket (mentor, márkanagykövet, szervezetfejlesztési partner). Dolgozunk egy hatékony teljesítményértékelési rendszer kialakításán és beindításán is. Végül meg kell említenem a Takarék Coaching Programot, amelyet a HR-es dolgozók kezdeményezésére indítottunk el, egyrészről a vezetők támogatása, másrészről a változásokat nehezebben megélő kollégák támogatása érdekében. Sokat vállalunk, de hiszünk benne, hogy jó HR nélkül nem lehet erős és hatékony közösséget építeni” – mondta Oszlányi Törtel.

Megváltozott a munkaerőpiac

2020 rengeteg változást hozott, többek között a munkaerőpiacon is. Míg a korábbi években a munkáltatók versenyeztek a munkavállalókért, most sokan maradtak munka nélkül.

A következő években azok a munkáltatók kerülnek versenyelőnybe, akik egyrészt rugalmasan tudnak reagálni a változásokra, másrészt stabilak. A bankszektor megfelelő stabilitást tud adni. A Takarékbank nagyon komoly versenyelőnyben lesz a többi nagyvállalathoz képest, egyrészt mert stabilak vagyunk, megfelelő tőkeellátottsággal rendelkezünk. Másrészt, ne felejtsük el, hogy hét éve folyamatosan változunk, ezáltal sokkal organikusabb ez a szervezet, nemcsak nyitottak vagyunk a változásra, hanem ebben edződtünk. Nagyon komoly versenyelőnyünk, hogy gyorsan és jól tudunk reagálni a környezeti tényezők megváltozására” – mondta.

A cikk megjelenését az SAP Hungary Kft. támogatta.

Címlapkép: Getty Images